Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina. SLUITEN
Laat Tumblr niet links liggen, 20 killer tips, trucs en tools voor succesvol gebruik van Tumblr

Laat Tumblr niet links liggen, 20 killer tips, trucs en tools voor succesvol gebruik van Tumblr


Tumblr is een social bloggers platform dat sinds 2007 een bescheiden rol heeft gespeeld in de social medialandschap. Tumblr is een bloggers platform waarmee je als gebruikers multimedia berichten kunt uploaden. Andere mensen met dezelfde interesses kunnen dan deel uitmaken van je gemeenschap. Tumblr is een effectieve tool voor bloggers doordat ze gebruik kunnen maken van visuele hulpmiddelen in plaats van (alleen) lange tekst berichten.

Tumblr Tools

Tumblr is een opkomend bloggers platform dat al vanaf 2007 bestaat. Sinds de overname door Yahoo begin mei dit jaar is Tumblr steeds meer “up coming” vooral bij internationale merken. Merken in Nederland hebben nog weinig interactie op Tumblr, en dat is zonde aangezien er zoveel mogelijk is met het platform.

Daarom geven we uitleg van wat Tumblr is, en hebben wij vele tips, trucs en tools voor je op een rij gezet om het beste uit jouw Tumblr platform te halen. Of je nieuw of bekent bent met Tumblr, deze tips en trucs zullen voor iedereen van pas komen om jouw blog te onderscheiden van alle andere blogs.
 

Tumblr

Zoals al gezegd is Tumblr een blogplatform dat erg visueel is ingesteld. Op Tumblr zijn vooral de jonge mensen van tussen de 18 jaar en 34 jaar actief, en ze delen graag foto’s, video’s en links. Ook kun je makkelijk re-bloggen en kun je de profielen aanpassen aan je eigen smaak. Van het traditionele blauw, tot je eigen stijl… Jij kan het allemaal zelf bepalen.

Tumblr gebruikers statastieken
 

  • Laat Tumblr niet links liggen

In Nederland zijn van de 100 waardevolste merken er 31 met een Tumblr account. Tumblr wordt hoofdzakelijk vooral in combinatie met Twitter en Facebook gebruikt. Er zijn dan in Nederland ook tussen de 120.000 en 150.000 actieve gebruikers per dag tegenover een 60.000 op Pinterest en 120.000 op Instagram. 
 

  • De kracht van Re-bloggen

Wat Tumblr verder aantrekkelijk maakt is de kracht van het re-bloggen. Door re-bloggen blijft je blog virtueel en onder de aandacht. Veelal wordt een blog binnen 30 dagen nog gedeeld, en geeft hierdoor een veel hogere interactie. 
 

  • Hoe gaan merken om met Tumblr

Merken als Coca-Cola gaat helemaal mee met de tijd. Door niet enkel met teksten te komen, maar ook met pakkende afbeelding spreekt dit extra aan bij hun doelgroep. Met een korte pakkende tekst in de zelfde stijl als de doelgroep krijg je sneller een re-blog. Dat dan weer gunstig is. 

Coca Cola doelgroep
 

  • Vertrouwen in Tumblr uitgesproken

Nu zoveel merken hun vertrouwen hebben uitgesproken over Tumblr, ligt het nu bij de Nederlandse merken om hun vertrouwen hierin te ondersteunen. Met meer dan 73 miljoen gebruikers en 18 miljard pageviews per maand is Tumblr niet meer te negeren. Vandaar voor de merken die Tumblr willen gaan gebruiken hieronder een aantal tips.

 

Tips en trucs 

 
  • Ga na of Tumblr aansluit bij jouw doelgroep

Gezien het feit dat Tumblr vooral door een jonge doelgroep wordt gebruikt (65% van de actieve gebruikers is namelijk jonger dan 35 jaar). Kijk dus of Tumblr aansluit bij jouw doelen, doelgroepen en organisatie. 
 

  • Ontwikkel een social story

Met een social story ontwikkel je een verhaal die je merkwaarden vertaalt naar menselijke eigenschappen. Hiermee kun je handig inspelen, en je merkwaarde verkopen. Hiermee is het ook de bedoeling om een post ritme te creëren die je kan volhouden, om consequent te posten.

Ga niet spammen, om alles te willen posten enkel op de eerste paar dagen. Dit werkt vaak tegen je, en hierdoor ga je volgers missen. Mensen gaan zich wellicht ergeren hieraan. 
 

  • Zorg voor een consistente posting strategyBalans in je posting strategy

Hierin is het belangrijk om een goede balans tussen zelfgemaakte en gecureerde content te hebben. Een combinatie tussen gecureerde en zelfgemaakte content is waarschijnlijk het beste.

Niet alleen zorg je voor een brede visie op de markt en diversiteit in publicatie mogelijkheden. Maar je hebt ook de mogelijkheid om je eigen visie te laten zien. 
 

  • Lok emoties uit met je berichten

Plaats berichten die emoties en reacties opwekken. Berichten die geen emoties of reacties oproepen, zullen in de meeste gevallen niet werken.


Lok emoties uit met je berichten
 

  • Voorzie je inhoud van relevante tags en subtiele branding

Wanneer je een blog post zorg ervoor dat er relevante tags instaan. Ook kun je op een subtiele manier je naam, logo of merk kenbaar maken. 
 

  • Vermijd rebloggen van lange teksten zoals links

Wanneer je een lange blog wil re-bloggen zonder dat deze doorgestuurd wordt naar een andere pagina kun je dat heel makkelijk wijzigen. Rechts boven heb je een Aa dropdown menu waar je de mogelijkheid hebt om de post te veranderen. Kies hier voor re-blog als tekst, zodat de link niet mee gepost wordt en je dus niet naar een andere pagina wordt doorgestuurd 

drop down reblog lange tekst
 

  • Hoe reblog ik een blog

Als je nieuw op Tumblr bent, wil je snel beginnen met het invullen van je dashboard inhoud. Mensen zullen je gaan volgen zodra ze zien dat je content op je pagina hebt, en dus is de manier om content op je pagina te krijgen door andere blogs te rebloggen.

Wanneer je een blog ziet je die graag zou willen re/bloggen kun je dat doet door op de rechtsbovenhoekje van het bericht te klikken.

rebloggen Tumblr

Vervolgens kom je op de gedownloade pagina, en vind je een klein menubalkje waarbij je kunt aangeven of je wil rebloggen. De poster kan deze functie ook uitschakelen.

rebloggen Tumblr

Klik hier op de bekende rebloggen knop, je kan ook een beetje liefde geven door op het hartje te klikken, ontvolgen maar ook kun je embedden. Terug naar het dashboard is ook een optie. 
 

  • Maak gebruik van sneltoetsen op je dashboard

Het efficiënt gebruik maken van sneltoetsen op je dashboard zal je veel tijd en moeite besparen. Hieronder heb ik een opsomming gemaakt voor je die je kan gebruiken bij het surfen op je dasboard. 

sneltoetsen op je dahsboard
 

  • Sta volgers toe om te reageren op je blogs

Soms wil je dat volgers reageren op een blog die je hebt geplaatst. Om deze optie in te schakelen voeg je een ? toe aan het einde van je blog bericht. Er zal dan een optie “antwoorden toegestaan” verschijnen. Vink de optie aan, en je volgers zouden kunnen reageren op je blog.  

antwoorden activeren bij Tumblr
 

  • Voeg “volg” en “deel” knoppen toe

Het zo makkelijk mogelijk maken voor andere lezers is om gebruik te maken van volg-, share-, en post buttons. Zo zullen Tumblr lezers sneller je inhoud delen. Dit kun je eenvoudig doen bij het kopje “knoppen” . Zodra je het gewenste ontwerp hebt gekozen zal er een HTML-code worden gegenereerd. Deze kun je kopiëren en gebruiken onder “instellingen” en “customize Theme”. Hier kun je de HTML-code aanpassen, en deze bij zetten. 

follow knop Tumblr installeren
 

  • Durf te vragen

Je kan Tumblr ook gebruiken om een vraag te stellen. Dit kun je doen op de blog van een ander. Dit kun je doen door met de muis over het dashboard van de blogger te gaan. Dan klik je op het grijze figuurtje en krijg je een scroll-down met een aantal opties. Bovenaan staat “een vraag stellen”. 

Durf een vraag te stellen
 

  • Ontdek je oude stijl

Je kan een oud thema die je eerder hebt gebruikt, hergebruiken. Je kan enkel wat tijd kwijt zijn om te spelen met de instellingen. 

Ontdek je oude stijl
 

  • Wachtrij voor je berichten

Met Tumblr kun je berichten alvast klaarzetten en in een wachtrij plaatsen. Dit kan voor een aantal uren, maar ook voor een aantal dagen. Hierdoor kun je alles makkelijk vooruit plannen, en is je blog actief en consistent. Onder instellingen kun je de berichten in de wachtrij zetten voor publicatie. Ook kun je hier de tijd van publicatie inplannen.

Wachtrij voor je berichten

Wanneer je ze in de wachtrij hebt, kun je ze vervolgens precies inplannen, en alles bekijken welke berichten er in de wachtrij staan. Je kan alles hier aanpassen, de tijden van publicatie en ook de volgorde mocht je daarin nog willen switchen.

wachtrij inplannen
 

  • Voer je huisstijl door in je dashboard

Ben jij ook de saaie blauwe achtergrond op je dashboard zat? Pimp je dasboard op met hippe stijlen. Kijk onder Userstyles voor alle beschikbare thema’s . Hiermee kun je dus ook heel makkelijk je huisstijl doorvoeren, zodat alle media kanalen in een geheel vormt bij je bedrijf. 

Voer je huisstijl door in je dashboard
 

  • Eindeloos scrollen

Vind jij het handig om oneindig te scrollen door de blog berichten? Dan kun je dat heel gemakkelijk instellen op je dashboard. Je hoeft dan niet om de 10 berichten op “volgende” te klikken… Hoe handig. 

Eindeloos scrollen
 

  • Inzendingen van andere accepteren

Een ander interessante gadget wat Tumblr heeft is dat je inzendingen van andere kunt ontvangen op je blogs. Sommige blogs zijn helemaal opgemaakt uit inzendingen van andere bloggers. Je kan ook RSS-feeds accepteren van andere op je blog.

Om deze functie te activeren, moet je deze aanzetten op je account (rechts boven) en vervolgens tussen de mogelijkheden opzoeken. 

Inzendingen van andere accepteren
 

  • Gelijk op facebook en Twitter delen

Iets waar je goed over na moet denken is misschien deze instelling. Wanneer je een blog op Tumblr plaatst, kan deze onmiddellijk worden gedeeld op facebook en Twitter. Deze functie kan standaard aan gezet worden. Maar denk hier goed over na, want je volgers kunnen anders ook teveel afgeleid zijn naar je andere kanalen.

Ook deze optie kun je inschakelen op je account en vervolgens tussen de opties terug te vinden.

Gelijk op facebook en Twitter delen
 

  • Ken je grenzen

Tumblr heeft zijn eigen grenzen met wat je dagelijks mag doen en posten op Tumblr. De meest voorkomende zijn:

- Ter beschikking gestelde limiet: 250 blogs plaatsen of rebloggen, en slechts 75 hiervan kunnen foto’s zijn. Dit limiet is per dag.
- Het limiet voor het aantal “volgers” is gesteld op 250 tot 300.
- Wachtrij limiet is gesteld op 300 posts in een keer.
- Het vragen stellen limiet is gesteld op 10 vragen binnen een uur, waarvan 5 anoniem. 

 

  • Leer wat werkt voor je publiek

Om volgers te krijgen, en bezoekers te trekken moet je weten welke inhoud de mensen bezig houdt. Dit zal natuurlijk per blog verschillend zijn. Maar er zijn een aantal aspecten die ik heb geleerd van mijn publiek die ik graag met je deel

- Lange post trekken minder aandacht dat korte post.
- Opvallende, gewaagde beelden zijn van essentieel belang. Meerdere beelden zeggen immers meer dan 1 afbeelding.
- Volgelingen zijn veel meer actief gedurende de werkweek. Weekend post hebben de neiging om minder verkeer te trekken.
- Bekijk uit welke omgeving je publiek komt, en houdt hier rekening mee. Komen de meeste volgers uit de VS hou rekening mee met de tijden dat je   blogs post. Doe dit wanneer ze net wakker zijn bijvoorbeeld.
- Geanimeerde GIF’s trekken meer aandacht 
 

  • Geef iets terug

Het is gratis en er is weinig tot geen reclame op Tumblr. Desondanks heeft Tumblr er geen moeite mee wanneer je eigen inkomsten maakt door advertenties, sponseringen of verkoop. Geef wel wat terug hiervoor, bijvoorbeeld:

- Behoudt de “join Tumblr” knop in de hoek van je blog. In sommige thema’s kun je deze namelijk uitschakelen. Maar een groot aantal nieuwe            Tumblr leden worden geworven door deze knop.
- Plaats altijd een link naar de oorspronkelijke bron van inhoud van derden die je plaatst. Hiermee krijgt de eigenaar altijd de krediets. Wel zo eerlijk. 


Het is simpel weg niet mogelijk om alle inns en outs van Tumblr in een blog te plaatsen. Maar mochten we nou net jouw favoriete tip of truc weg hebben gelaten, meld dit ons in een leuke reactie. Zodat ook andere hier als nog van mee kunnen genieten.
 

reacties op “Laat Tumblr niet links liggen, 20 killer tips, trucs en tools voor succesvol gebruik van Tumblr

Klaas

Door Klaas op 19-04-2016

Ik wist helemaal niet dat er zoveel kon met Tumblr, mooie bruikbare tips.
monique

Door monique op 18-04-2016

erg interessant en bruikbaar stukje! kan ik echt wat mee!




Plaats een reactie