Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina. SLUITEN
5 Email marketing tips voor webwinkeliers

5 Email marketing tips voor webwinkeliers

Email marketing was een decennium geleden een van de best converterende marketing technieken voor webwinkeliers. Tegenwoordig zijn er met de komst van social media veel mogelijkheden bijgekomen om verkopen te doen in je webshop, toch is email marketing nog steeds relevant en kun je er veel omzet mee binnenhalen. In dit artikel leg ik je uit hoe je een email database opbouwt en hoe je inschrijvers zo ver krijgt dat ze ook daadwerkelijk wat in jouw webshop kopen.
 

Geef bezoekers een reden om zich in te schrijven op jouw mailinglijst

Staat er op jouw webshop de ‘call to action’ “schrijf je in op onze nieuwsbrief”? Als ik webwinkeliers spreek waarbij dit het geval is, stel ik altijd de vraag “hoe vaak schrijf jij je nog in op een nieuwsbrief?”.
Het antwoord kun je vast wel raden, de tijd dat mensen zich inschrijven voor een nieuwsbrief ligt wel achter ons. Het internet is volwassen geworden, net als haar gebruikers en daarom moet je bezoekers écht verleiden tot het doen van een actie. Het verleiden doe je eigenlijk met twee soorten gereedschap, goede content en een ‘give away’.

Met goede content bedoel ik in dit geval dat je geen wollige teksten schrijft, maar doelgericht aangeeft wat bezoekers krijgen als ze besluiten om over te gaan tot inschrijven, en belangrijker welk probleem jouw ‘give away’ gaat oplossen of in welke behoefte deze voorziet.
Naast een ‘give away’ zoals bijvoorbeeld een eBook kun je bezoekers ook verleiden met een korting op de eerste aankoop.

Doorgaans is een korting van 5% niet genoeg, met 10% vergoot je de inschrijf kans aanzienlijk, maar test het wel! Als jij met 5% net zoveel inschrijvers binnenkrijgt, mis je 5% omzet.
 

Maak mails persoonlijk met email marketing software

Nadat bezoekers zich hebben ingeschreven begint het opbouwen van een relatie. Het is natuurlijk ondoenlijk om elke inschrijver handmatig een mail te sturen, daarom maken bedrijven die email marketing serieus nemen gebruik van email marketing software. Met deze software kun je o.a. een mail aanhef personaliseren wat zorgt voor een beter openingspercentage.

Aanbieders van email marketing software zijn er in overvloed, ik gebruik Getresponse en Mailerlite, de laatste is gratis tot 1000 inschrijvers en je kunt van alle functionaliteiten gebruik maken, waaronder een autoresponder ( geautomatiseerde email campagne).
 

Schrijf goede content en straal autoriteit uit

Nu je de eerste twee punten hebt geregeld wordt het tijd voor goede en relevante content. Veel webwinkeliers schrijven alleen commercieel getinte mails met aanbiedingen of de presentatie van een nieuw product, zelfs van BOL.com ontvang maar heel sporadisch een mail zonder verkoopintentie.

Als ondernemer wil je natuurlijk je producten verkopen, maar met alleen de schreeuw “koop dit of neem er nu twee voor de prijs van één!” heb je vaak niet de beste resultaten, of je webwinkel is een echte prijsvechter met goedkope producten?

Als je duurdere producten verkoopt en een relatie wilt opbouwen met je klant, dan zou ik je willen adviseren om naast verkoopgeoriënteerde mails ook waarde mails naar je inschrijvers te sturen.
 

Een praktijkvoorbeeld:

6 maanden geleden had ik een klant die een webshop heeft in paarden producten. De webshop had prima omzetten, maar het waren veel nieuwe klanten die een bestelling plaatste en maar een klein percentage terugkerende klanten.

In zo’n geval kijk ik altijd eerst naar de emailstrategie omdat dit de snelste manier is om bestaande klanten te bereiken. Het mailbestand was best aardig, iets meer dan 3000 adressen, alleen was de strategie armoedig. De acties die werden gedaan waren puur en alleen productgedreven, in elke mail stonden tal van aanbiedingen en dik gedrukte teksten.

De conversie was echt bedroevend, werk aan de winkel dus. Als je zoals in dit geval een product verkoopt gerelateerd aan een hobby, kun je enorm veel waarde geven aan je inschrijvers. In dit geval maakte we drie”funnels” (serie automatische verstuurde mails).

De eerste funnel was gericht op verzorgingsproducten, de tweede op voeding en de derde op de ruiter zelf. Omdat de ondernemer in kwestie erg comfortabel was met het versturen van verkoop mails (ondanks de slechte resultaten) stelde ik voor om in ieder geval in de helft van de mails geen producten aan te bieden. Normaal gesproken hanteer ik de regel : 1 op 4, dus drie mails met waarde en de vierde mail met een aantal relevante producten passend bij de funnel.

De ondernemer in kwestie kwam in eerste instantie op hoge poten naar me toe omdat hij na een week geen verbetering zag! “Natuurlijk zie je geen resultaat na één week” antwoorde ik. Een maildatabase heeft een bepaalde temperatuur en deze database was bevroren. De transitie van koud naar warm koste uiteindelijk meer dan 3 maanden, maar zorgt nu voor veel extra omzet.
 

Laat inschrijvers zien dat je actief bent op social media

De meeste bezoekers op je website/webshop gaan niet direct over tot actie maar willen eerst even kijken wat je te bieden hebt en nemen na ongeveer drie bezoeken een beslissing. Het is daarom aan te raden dat je in één van je mails verwijst naar social media kanalen, je hoopt natuurlijk dat mensen je liken, delen en volgen, maar een ander belangrijk doel van deze mail is dat bezoekers je merk op een andere website zien en weer een contact moment met jou hebben.
 

Blijf ‘top of mind’ door regelmatige mails te sturen

Consumenten zijn tegenwoordig ongeduldig en doen steeds minder aan uitgebreid productonderzoek. Het proces zoals hieronder geschetst staat (AIDA), doorlopen ze veel sneller dan vroeger.

Ze kunnen als ze klaar zijn voor actie naar een product gaan Googelen en krijgen dan waarschijnlijk resultaten in de vorm van Adwords en Google Shopping (over het algemeen zijn dit voor webwinkeliers dure plekken), maar als jij regelmatige relevante mail stuurt is de kans aanwezig dat mensen niet gaan Googelen en direct naar jouw webshop gaan. Het je regelmatig mails stuurt, zodat je ‘top of mind’ blijft.

Het AIDA model laat zien welke stappen consumenten traditioneel doorlopen voordat ze overgaan tot actie ( een aankoop ). Email marketing is uitstekend geschikt om een consument bij dit proces te helpen. Als je de AIDA methode in email marketing wil implementeren is het vierde contact een goed moment voor een verkoopmail.


aida model

 

Hoewel sommige marketeers claimen dat email marketing op z’n retour is ben ik van mening dat het nog steeds relevant is, en voor meer omzet kan zorgen. Zoals bij veel marketing technieken is de beste strategie: testen, testen en bijschaven. Elke mail database reageert anders op mail, gelukkig kun je de statistiek in bijna alle email marketing software perfect uitlezen en hierop reageren. Succes !

 
Stijn van Veelen

Stijn heeft in het verleden als businesscoach bij Winst veel ondernemers bijgestaan met het behalen van online succes. Na Winst heeft hij maakjewebsitezelf.nl opgericht, met dit concept wil hij een professionele en effectieve website toegankelijk maken voor een breed publiek.
maakjewebsitezelf.nl

 

reacties op “5 Email marketing tips voor webwinkeliers

Leon - LBMedia

Door Leon - LBMedia op 19-07-2016

Hoi Jolanda,

Dat klopt, maar door gebruik te maken van the magnet kun je bijvoorbeeld een gratis e-book aanbieden in ruil voor een naam en e-mailadres. Zo kun je eenvoudiger e-mailadressen verzamelen voor de e-mailmarketing.

Je kunt ook een kortingscode aanbieden als ze hun naam en e-mailadres achter laten.

Groetjes Leon
Jolanda

Door Jolanda op 28-04-2016

Goede tips maar blijft toch moeilijk een goede email lijst te verzamelen.




Plaats een reactie