Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina. SLUITEN
6 SEO tips voor de categoriepagina's op je website

6 SEO tips voor de categoriepagina's op je website

Zijn jouw categoriepagina’s ook een ondergeschoven kindje? Categoriepagina’s worden nog te weinig erkend als belangrijke pagina’s voor SEO. Dit is een misvatting die we in deze blog graag tackelen.

We zetten de voordelen van SEO-geoptimaliseerde categoriepagina’s op een rij. Daarnaast geven we je praktische SEO tips, zodat je categoriepagina’s hoger scoren in de zoekresultaten!

SEO tips voor de categoriepagina

 

Wat zijn categoriepagina’s?


Categoriepagina’s voor webshop en blog
Categoriepagina’s zijn webpagina’s die producten of blogs uit dezelfde categorie laten zien. Vaak worden de categoriepagina’s automatisch aangemaakt. Heb je bijvoorbeeld een webshop in schoolartikelen? Dan kun je de categoriepagina’s invullen met “Schrijfgerei”, “Schriften & Mappen” en “Schoolagenda’s”.

Heb je een weblog over eten? Dan kun je de blogs bijvoorbeeld onderbrengen onder diverse categoriepagina’s, zoals “food trends”, “vegetarisch eten”, “dieet tips”.

Categoriepagina’s voor bezoekers én voor Google
Categoriepagina’s zijn handig voor bezoekers om snel en efficiënt te navigeren naar de gewenste productpagina of blog. Bovendien kun je op categoriepagina’s producten of blogs tonen die binnen het interessegebied van de bezoeker vallen.

Naast het feit dat categoriepagina’s worden aangeraden voor de gebruiksvriendelijkheid van je website, geven ze je SEO een boost. Zowel voor de bezoekers, als voor Google is het met categoriepagina’s aanzienlijk duidelijker waar je website over gaat. Uiteraard speelt de inrichting van de categoriepagina daarin een grote rol. Daarom leggen we hieronder uit hoe je je categoriepagina’s het beste kunt inrichten voor SEO.

SEO tips voor categoriepagina webshop

Ben je benieuwd naar de SEO tips voor de categoriepagina’s van je webshop? We zetten hieronder de belangrijkste voor je op een rij.

1. Unieke en waardevolle content
De standaard categoriepagina’s van een webshop bieden uitsluitend een overzicht van de producten binnen deze categorie. Echter is dit een gemiste kans om je bezoekers en Google te overtuigen van de waarde van jouw webshop.

Door relevante, informatieve en overtuigende webteksten te plaatsen op de categoriepagina’s neem je bezoekers mee in de juiste beleving. Bovendien kun je in deze webteksten de belangrijkste keywords voor de categorie verwerken, zodat ook Google weet waar de webpagina over gaat.

Een belangrijk aandachtspunt voor de webteksten op de categoriepagina is dat deze niet gedupliceerd mogen zijn. Veel webshops kopiëren en plakken op de categoriepagina’s tekst over het bedrijf en de levering. Echter, is het aan te raden om je op de categoriepagina écht te focussen op de desbetreffende producten.

Op categoriepagina’s is de volgende verhouding aan te raden:
- 100 woorden introductie (enthousiasmerend en overtuigend)
- overzicht van de producten
- 500 woorden over de categorie en producten (informatief)

2. Navigatie en URL’s
Zorg ervoor dat je de categoriepagina’s de juiste URL meegeeft. Dit is wederom aan te raden voor zowel je bezoekers, als voor Google. Bezoekers kunnen eenvoudiger navigeren, en Google begrijpt je website beter.

In het voorbeeld van de webshop in schoolartikelen kun je de eerste categoriepagina inrichten met de URL “www.schoolartikelen.nl/schrijfgerei”. Een eventuele specifiekere categorie kun je inrichten met het daaropvolgende logische zoekwoord, zoals: “www.schoolartikelen.nl/ schrijfgerei/potloden”.

SEO tips voor de categoriepaginas


3. Title tag en description tag
Iedere webpagina dient een unieke title tag te hebben. Dit is de titel van de webpagina die wordt weergegeven in de zoekresultaten. Voor de meeste categoriepagina’s van webshops kun je denken aan de volgende opbouw: “[Categorie] bestellen? - [Naam webshop]” of “[Categorie] webshop - [Naam webshop]”. Hiermee weten bezoekers én Google waar de pagina over gaat.

De description tag, de beschrijving van jouw webpagina in de zoekresultaten, dient voor het bevorderen van de doorklikratio. Hierin geef je een beschrijving van de pagina en plaats je duidelijke call-to-actions. Denk hierbij aan “Vandaag besteld, morgen in huis” of “De goedkoopste webshop in [categorie] - Bekijk ons aanbod!”

SEO tips voor categoriepagina blog

Heb je een blog? Ook dan is het aan te raden om de categoriepagina’s te optimaliseren!

1. No-index tag categoriepagina’s
Wat velen niet weten is dat SEO plugins automatisch aangemaakte categoriepagina’s vaak een ‘no-index’-tag meegeven. Dit houdt in dat Google deze categoriepagina’s niet kan indexeren. Voordat je aan de slag gaat met de SEO-optimalisatie van je categoriepagina’s dien je er dus voor te zorgen dat ze geïndexeerd kunnen worden.

Er zijn twee mogelijkheden om dit te bewerkstelligen:
1. Je vinkt “Index” aan bij de categoriepagina’s in je SEO plugin
2. Je verwijdert deze code van de categoriepagina’s: content=”noindex”
 

2. Introducerende tekst over blogs
Boven het overzicht van de blogs is het aan te raden om een introducerende tekst plaatsen over de desbetreffende categorie. Spoor bezoekers hierin aan om de blogs te lezen. Hieropvolgend kun je een overzicht van de blogartikelen weergeven.

Evenals bij de categoriepagina van een webshop, kun je op de categoriepagina van een blog extra informerende tekst met belangrijke keywords toevoegen. Deze webtekst kun je het beste plaatsen onder het overzicht van de blogartikelen. Hou hierbij een minimum van 300 woorden per webpagina aan.

3. Relevante aanvullende content
Naast een webtekst over de desbetreffende categorie en een overzicht van de blogartikelen is er nog ruimte voor aanvullende content. Deze content moet uiteraard waardevol zijn voor je bezoekers. Je kunt bijvoorbeeld een overzicht van de 5 populairste blogs in die categorie weergeven. Ook kun je op de blog-categoriepagina eventuele relevante diensten van je bedrijf laten zien.

Hopelijk heb je met bovenstaande SEO tips genoeg inspiratie om je categoriepagina’s te optimaliseren voor Google. Heb je nog interessante aanvullingen op dit artikel? Laat het ons weten in de reacties!

Deze blog is geschreven door Internetvergelijk.nl, de onafhankelijke vergelijker van internetabonnementen.

reacties op “6 SEO tips voor de categoriepagina's op je website





Plaats een reactie