Conversieknaller: verliestaal ook jouw taal?

Een gouwe oude tip, die al lange tijd bekend is, maar vandaag de dag net een andere touche heeft. Ik heb het hier dan ook over verliestaal en winsttaal. Wil ook jij niet langer nieuwsbrief abonnees mislopen? Dan is deze blog een paar minuten lezen waard om je conversie te verhogen.

Ik ga je even opfris tips geven over hoe je deze verliestaal kan toepassen, dus wil je deze waardevolle tips niet missen? Lees dan snel verder.


 

“Schrijf je in voor onze nieuwsbrief”

Op praktisch alle bedrijfspagina’s kom je de vraag “schrijf je in voor onze nieuwsbrief” tegen. Voor de meeste klanten is dit niet motiverend genoeg om zich echt aan te melden voor deze “reclame” nieuwsbrieven. Door deze tekst hebben klanten niet het idee dat ze ook echt wat missen, en zullen deze aanmelding dus negeren.

Je moet de klanten activeren, motiveren en prikkelen voordat ze in actie zullen komen. Je klanten moeten het idee hebben dat ze ook echt wat mis lopen wanneer ze zich niet inschrijven voor een nieuwsbrief.


Ook een mogelijkheid om verliestaal toe te passen
 

Waarom wil je eigenlijk nieuwsbrief abonnees hebben?

Voor een bedrijf is het fijn om zoveel mogelijk nieuwsbrief aanmeldingen te hebben. Deze klanten geven namelijk aan echt geïnteresseerd te zijn in je product of dienst. Deze klanten staan open voor bijvoorbeeld goede aanbiedingen, reclame of informatie. Een inschrijving op een nieuwsbrief is dan ook een eerste voorzichtige stap naar een verhoogde conversie.
 

Maar hoe kom ik nu aan meer nieuwsbrief inschrijvingen?

Hierop is het antwoord simpel: verliestaal. Door in te spelen op de psychische gedachten van klanten, kun je de inschrijvingen op je nieuwsbrief verhogen. Het is namelijk effectief bewezen dat onze onbewuste (mogelijk) verlies wil voorkomen. (Mogelijk) verlies geeft namelijk (psychische) stress en dat wil je onbewuste voorkomen. Om dit te voorkomen, zijn wij ineens wel gemotiveerd om in actie te komen.

Om dus meer nieuwsbrief inschrijvingen te behalen, zal je dus het onbewuste moeten activeren. Dit doe je door je winsttaal te vervangen door verliestaal.
 


Verliestaal toepassen

Het toepassen van verliestaal is vrij makkelijk toepasbaar. Je moet dus de teksten aanpassen van winsttaal naar verliestaal. Om meer nieuwsbrief inschrijvingen te behalen, hoef je dus enkel je tekst wellicht aan te passen. Het onbewuste ziet mogelijk verlies, en zal hierdoor gemotiveerd worden om in actie te komen.

Met deze verliestaal kun je ook schaarse benadrukken, waarmee je mensen tot actie kan laten komen. Het is allemaal dus een psychisch aspect.

Verliestaal = hier wordt de nadruk gelegd op het verlies wat je hebt als je je niet zal inschrijven voor de nieuwsbrief.

Winsttaal = hier wordt de nadruk gelegd op het voordeel wat te behalen zal zijn wanneer ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief.
 

Voorbeelden van verliestaal

  • Meld je snel aan voor onze nieuwsbrief, en mis de exclusieve kortingen niet.
  • Loop geen acties mis, meld je nu aan voor onze mailing. 
  • Loop geen verkooptips mis en schrijf je in voor ons e-book. 
  • Mis onze up-dates niet! Registreer je nu.
  • Schrijf je snel in voor deze workshop, want vol = vol.
  • Deze actie is alleen vandaag geldig, meld je hier aan. 
  • Wacht niet langer met bestellen, het aanbod geldt alleen voor deze week.


Resultaten

Het effect van deze manier van klanten benadering kan per site of toepassing verschillend zijn natuurlijk. Maar het is wel bewezen dat het resulteert tussen de 15% en 400% meer nieuwsbrief aanmeldingen. Het proberen zeker waard, gezien het makkelijk toepasbaar is.


Bekijk wat verliestaal ook voor jou kan betekenen

Binnen een aantal minuten kan ook jij dus een conversie knaller hebben, en hiermee wellicht meer nieuwsbrief aanmeldingen hebben. Het is natuurlijk geen garantie, en het effect kan per site/toepassing verschillend zijn. Maar het aantal inschrijvingen zal zeker stijgen door deze verfrissende tips. Heb jij nog leuke tips, meld deze aan ons zodat iedereen hiervan gebruik kan maken.

Super bedankt.