Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina. SLUITEN
Een succesvolle webshop door vertrouwen te winnen

Een succesvolle webshop door vertrouwen te winnen

Wanneer je een eigen webshop hebt, wil je natuurlijk dat iedereen bij jou bestelt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Natuurlijk moet je marketing goed zijn en moet je ervoor zorgen dat mensen van jouw webshop afweten, maar daarnaast is het toch echt het belangrijkste om vertrouwen te winnen. Wanneer mensen je webshop nog niet kennen, willen ze graag zeker weten dat het wel betrouwbaar is. Hoe straal je dat uit en hoe win je dat vertrouwen?
 

Wees de specialist in jouw productgroep

Consumenten willen kwaliteit. En in hun ogen vind je kwaliteit niet bij iemand die vanalles verkoopt. Kwaliteit vind je bij de specialist. Zorg er dan ook voor dat jij die specialist bent! Dit kun je in eerste instantie doen door je te focussen op een niche en niet te breed te gaan zitten met je producten. Wijn koop je het liefst bij een slijter en vlees het liefst bij de slager; zo gaat dat op internet nog steeds! Een goed voorbeeld hiervan is online warenhuis La Boule, die zich vooral focust op het verkopen van exclusieve designerkleding. Want dat koop je ook liever niet bij zomaar een kledingzaak, toch? We horen je echter al denken; “en bol.com dan, die verkopen toch alles en zijn super succesvol!” Ja, bol.com verkoopt nu alles, maar dat is niet altijd zo geweest. Zij hebben ook eerst het vertrouwen gewonnen door enkel boeken te verkopen en hier uitstekende service bij te bieden. Daarna zijn ze pas gaan uitbreiden. Vertrouwen winnen is dus de eerste stap, uitbreiden kan daarna.


   webshop onderhouden
 

Laat ook blijken dat je de specialist bent

Je kunt wel een hele mooie webshop in een niche hebben, maar er is nog meer wat je kunt doen om te laten blijken dat jij de specialist bent. Zorg ervoor dat je voldoende informatie over je producten op de website hebt. Maak bijvoorbeeld een FAQ aan, waarin je antwoorden geeft op vragen die vaak gesteld worden over je product, maar ook over het bestel- en betaalproces.

 

Een andere manier om te laten blijken dat je specialist bent, is door het schrijven van blogs. Door goede blogs te schrijven over je producten, wat je ermee kan doen of gerelateerde onderwerpen, straal je uit dat je weet wat je verkoopt en waar je het over hebt. Daarnaast kan het schrijven van blogs ook goed zijn voor je online vindbaarheid, zeker als je er wat informatieve zoekwoorden in verwerkt. Daarnaast laat je op deze manier ook aan Google zien dat je je webshop up-to-date houdt en dat wordt gewaardeerd.

 

Ook kun je een specialist per productcategorie aanhalen. Een leuk fotootje bij de productcategorie met een tekstballonnetje waarin staat dat deze persoon de specialist is in deze categorie en je graag helpt bij vragen. Dit wekt vertrouwen doordat mensen hierdoor ook weer kunnen zien dat jij de specialist bent en dus goede producten verkoopt.



   webshop kleding
 

Kom je beloftes na en wees duidelijk

Dit is een hele logische stap. Als je je beloftes niet nakomt, vertrouwen mensen je ook niet meer. Het is heel leuk om te beloven dat je de volgende dag kan leveren, maar beloof dit ook alleen als het daadwerkelijk kan. Daarnaast is het ook erg belangrijk om duidelijk te zijn over het bezorgproces, maar ook over de totale kosten. Wanneer je op je webshop hele lage prijzen hebt staan en mensen vanalles willen bestellen, maar er in de winkelwagen achterkomen dat er nog heel wat kosten bijkomen, is hun vertrouwen geschaad en zijn ze meteen weg. Terwijl dat niet zo hoeft te zijn als je dezelfde kosten gewoon van tevoren gecommuniceerd had en duidelijk was geweest waarvoor deze kosten dan zijn.
 

De 5 stappen voor het winnen van vertrouwen bij je klanten

Wanneer je graag het vertrouwen van je klanten wil winnen, zijn er eigenlijk 5 stappen die je altijd in je achterhoofd moet houden. Elke actie die je uitvoert, moet je eigenlijk uit kunnen lijnen met één van deze 5 stappen om zeker te weten dat dit het vertrouwen van de klant alleen maar versterkt en niet verstoort.

 

  • Transparantie.Laat altijd aan je klanten zien waar je mee bezig bent en wat ze van je kunnen verwachten. Klanten willen graag weten met wie ze te maken hebben, dus het kan hierbij ook erg goed zijn om je team op de site te zetten. Zo weten ze dat ze met echte personen te maken hebben. Geef altijd inzicht in wat je aan het doen bent voor de klant.
  • Respecteer de klant. Je wil graag dat klanten jou als mens zien om vertrouwen te wekken, maar het is ook verstandig om de klant als mens te zien en niet enkel als middel om geld te verdienen. Zorg ervoor dat je er alles aan doet om het probleem van de klant op te lossen en dat je de klant niet uit het oog verliest. 
 
  • Houd je aan je regels en beloftes. Zeg jij dat ze het bestelde product binnen twee dagen in huis hebben? Dan moet dat ook zo zijn. Beloof jij dat je producten biologisch en lokaal zijn? Dan moet je je daar ook aan houden. Wanneer je enkel loze beloftes en uitspraken doet, zullen je klanten daar uiteindelijk achter komen en je niet meer vertrouwen. Wellicht niet eens omdat ze het zo erg is dat jij drie dagen over je bezorging doet, maar omdat ze iets anders verwacht hadden.
 
  • Straal authenticiteit uit in alles wat je doet. Je kunt nog wel zo hard roepen dat jij de specialist bent en dat jij de beste bent, maar daden zeggen meer dan 1000 woorden. Laat dus in iedere stap van het proces ook duidelijk merken dat jij de specialist bent en zeg het niet alleen.
  • Verras de klant positief. Heeft een klant laatst een grasmaaier bij je gekocht? Verras de klant dan ineens, uit het niets, met nieuwe graszaden! Door de klant steeds positief te verrassen, blijf je vertrouwen winnen en kom je in die top-of-mind-awareness. Wanneer ze dan weer iets gerelateerds nodig hebben, kloppen ze natuurlijk meteen bij jou aan.


     webshop stategie

reacties op “Een succesvolle webshop door vertrouwen te winnen





Plaats een reactie