Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina. SLUITEN
Fotos die producten doen verkopen

Fotos die producten doen verkopen

Vandaag gaan we de foto’s van de producten onder de loep leggen. Een goede foto is namelijk bepalend voor een klant of ze overgaan tot aankoop van het product. De klant kan immers het product niet in het echt voelen, ruiken, of aanraken. De product foto neemt deze functie over, en daardoor is deze erg belangrijk in de online webwinkel wereld.

Belangrijk is daarnaast dat je product foto’s scherp en duidelijk zijn, waardoor klanten de producten goed kunnen bekijken. Je klanten willen dus precies zien wat ze kopen, om teleurstellingen te voorkomen. Naast het feit dat goede productfoto’s conversie verhogend is, zijn de kans op klachten ook vele malen kleiner. De klant krijgt namelijk op de productfoto al een duidelijk beeld. Of terwijl, onderschat het belang van goede productfoto’s niet!
 

In een online webshop heb je veelal te maken met 3 soorten product foto’s;

  • Thumbnail (een kleine foto voor op de overzichtspagina’s)
  • Verkleinde foto’s (voor op de product pagina’s)
  • Grote foto’s (die als pop-up opent van bv een productfoto)
Thumbnail - verkleinde fotos - groto fotos
       Thumbnail foto op overzichtspagina                                                          Product pagina foto                                   Groto pop-up productfoto


Je productfoto presenteren in je webshop

Je productfoto moet niet alleen scherp en duidelijk zijn, maar hij moet ook mooi bij je webshop passen. Je productfoto moet het product goed weergeven, en dat lukt het beste met een neutrale (witte) achtergrond. Een drukke (of felle) achtergrond kan het product nadelig beïnvloeden.

Denk bij je productfoto’s dus ook goed na over je webshop stijl en je webshop design. Vaak zie je dan ook dat de productfoto’s een witte achtergrond hebben, en dat is niet voor niets! Op deze manier zal je productfoto’s er altijd even netjes uitzien. Maar je productfoto’s zijn hierdoor ook handiger te gebruiken voor andere marketingdoeleinden als bv. Reclame advertenties.


Aan welke eisen voldoet een goede productfoto:

  • De achtergrondkleur van je productfoto’s zijn 1 kleur
  • Je zorgt voor een goede productfoto grootte
  • Goed lichtinval
  • Duidelijk contrast tussen het product en de achtergrond
  • Details van het product komen op de productfoto duidelijk in beeld
  • De vorm van het product is goed in beeld gebracht


3D fotos

Wil je het allernieuwste onder de productfoto’s dan kun je gaan voor de 3D foto’s. Het zijn eigenlijk een heleboel fotos achterelkaar schoten, die dan het product van alle kanten laat zien. Je product is dan vanuit alle hoeken te zien, en is 3D.


Video’sVideo's van producten

Wil je het echt helemaal goed doen? Maak dan een video van het product. Dit is vooral van toepassing wanneer je meer technische producten verkoopt. In het filmpje heb je de kans deze duidelijk uit te leggen, en hiermee zal je conversie zeker enorm verhogen! Upload deze video’s op YouTube en laad deze in bij je product. Doordat je zowel op YouTube als op je eigen webshop je product promoot is het ook nog eens leuk voor de zoekmachines.
 


Handhaaf je eigen stijl

Er zijn tegenwoordig erg veel online webshops. Belangrijk is om je eigen stijl te gebruiken, en die altijd in het oog te houden. We zien namelijk dat er tegenwoordig goede product foto’s gemaakt worden, maar deze niet consequent zijn. De productfoto’s verschillen veelal van afmetingen, verhoudingen of de manier waarop ze zijn gefotografeerd. Dit geeft je pagina een onoverzichtelijke uitstraling.

Zorg er dus voor dat alle productfoto’s hetzelfde worden gefotografeerd (verticaal bv) en met een witte achtergrond. En gebruik voor alle productfoto’s dezelfde afmetingen.


Productfoto’s makenZelf product fotos maken

Zelf je productfoto’s maken is niet voor iedereen weg gelegd. Om een scherpe duidelijke productfoto te krijgen met een strak witte achtergrond ben je een naast een foto cursus ook aardig wat attributen nodig. Fotografie is een vak apart, en je zal dit al snel merken zodra je zelf productfoto’s gaat maken.

Wij adviseren je dan ook te kijken of er andere oplossingen zijn om aan de juiste productfoto’s te komen. Zoals aan je leverancier vragen of een fotograaf inhuren bijvoorbeeld.


Het zelf maken van productfoto’s, wat ben je nodig;

  • Een witte achtergrond
  • Goede verlichting
  • Een (spiegelreflex)camera
  • Een statief om je camera op te plaatsen
  • Een goede stevige plek waar je ruimte hebt om alle producten op de foto te zetten
  • Photoshop om eventuele aanpassingen in de productfoto’s door te voeren

 

Vraag je leverancier

leverancier om product fotos vragenVoor je leverancier is het productfoto net zo belangrijk als deze voor jou is. Je leverancier heeft ze ook op een webshop of folder staan, en heeft de foto’s dus veelal paraat liggen voor je. Je kan dus gerust bij je leverancier aan komen (of mailen) met de vraag of je gebruik mag maken van hun productfoto’s.

Dit is de snelste manier en het goedkoopst. Toch zit er 1 groot nadeel aan deze manier van productfoto’s tonen. Er is namelijk grote kans dat een ander deze productfoto’s ook gebruikt, en dan is het lastig je te onderscheiden van de rest.



Naar een fotograaf

Wanneer je er zelf niet uitkomt met foto’s maken, en je leverancier heeft je ook geen productfoto’s te bieden zal je de productfoto’s ook professioneel kunnen laten maken door een fotograaf. Deze zorgt ervoor dat je producten netjes worden gefotografeerd en gelijk kunnen worden gebruikt voor je webshop.

Wanneer je productfoto’s laat maken moet je het wel echt zien als een investering. Maar deze goede productfoto’s zullen je conversie zeker verhogen waardoor het makkelijk uit kan.

reacties op “Fotos die producten doen verkopen





Plaats een reactie