Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina. SLUITEN

Welke wijzigen in wetgeving zijn er vanaf 1 juni 2014?

Per 1 juni 2014 zijn er naar aanleiding van de Europese Richtlijn met betrekking tot de consumentkoop enige wijzigingen in het consumentenrecht van toepassing. In samenwerking met de Consumentenbond zijn er nieuwe algemene voorwaarden opgesteld.

Wij verzoeken je deze algemene voorwaarden geheel en ongewijzigd over te nemen in je webshop. Vergeet niet artikel 2 in te vullen met je bedrijfsgegevens. Je kunt de algemene voorwaarden vinden op:

https://keurmerk.info/Home/KeurmerkCode

Wij hebben de belangrijkste wijzigingen voor je op een rijtje gezet. Het is belangrijk dat je onderstaande punten voor 1 juni 2014 in je webshop verwerkt, naast de algemene voorwaarden. Wanneer je dit niet doet, kan dit ingrijpende gevolgen hebben voor je webshop. Wij betreuren de korte termijn, maar wij moesten wachten op het definitieve akkoord van de Consumentenbond en de SER.

Omtrent het herroepingsrecht
De wettelijke termijn van 7 werkdagen zal veranderen in 14 kalenderdagen. De consument kan de koop binnen 14 dagen ontbinden en heeft vervolgens nog 14 dagen de tijd om het product daadwerkelijk terug te zenden. Daarnaast dient de webshop een door de wetgever verstrekt modelformulier aan te bieden waarmee de consument van zijn koop kan afzien. De consument is niet verplicht het modelformulier in te vullen. De consument kan ook op andere manieren de overeenkomst ontbinden.

Belangrijke wijziging is dat wanneer het modelformulier niet wordt aangeboden, of als er andere informatie over het retourneren ontbreekt, de herroepingstermijn van 14 dagen wordt verlengd naar een jaar.

De webshophouder dient het betaalde bedrag (inclusief verzendkosten) binnen 14 dagen na ontbinding te crediteren.

Een andere belangrijke wijziging is dat kapotte of te lang gebruikte producten niet geweigerd mogen worden, maar dat de schade in rekening gebracht mag worden bij de consument.

Ook diensten, bijvoorbeeld telefoonabonnementen, kunnen nu herroepen worden. Het gebruikte deel mag in rekening worden gebracht. Dit geldt overigens ook alleen wanneer duidelijk op de webshop is vermeld wat de geschatte kosten zijn. Anders hoeft de consument niets te betalen.

Er zijn ook een aantal uitzonderingen op het herroepingsrecht van toepassing. Uitzonderingen die zijn toegevoegd zijn diensten die helemaal geleverd worden binnen de bedenktermijn en downloads.

Daarnaast kunnen artikelen om hygienische redenen niet meer worden teruggestuurd als de zegeling ontbreekt.

Producten gekocht op een internetveiling kunnen onder de nieuwe wet ook terug gestuurd worden.

Bestelknop
De webshop is verplicht een bestelknop op de webshop te plaatsen waaruit duidelijk blijkt dat de bestelling een verplichting tot betaling inhoudt. Je dient dus de tekst bestelling met betaalplicht bij de betaalknop te plaatsen.Deze tekst is reeds geplaatst bij onze webshops.

Kortom, u dient de volgende aanpassingen te maken:
- Nieuwe algemene voorwaarden plaatsen
- Bestelknop maken met tekst bestelling met betaalplicht
- Model retourformulier (te vinden achter de algemene voorwaarden) plaatsen op de retourpagina
- Informatie over terugbetaling binnen 14 dagen na ontbinding overeenkomst vermelden op de webshop


Relevante vragen:
- Hoe kunnen de artikelen uit mijn winkelwagen soms verdwijnen?
- Wat betekenen de Undelivered Mail Returned to Sender mailtjes?
- Wat is iDeal?
- Wat zijn de voordelen van iDeal betaling?
- Wanneer krijg ik mijn geld van iDeal op mijn bankrekening?

Reacties
1 - 2 - Volgende

  • 09-01-2015
  • Ben - Gratis Webshop Beginnen
  • RE: betaalplicht

Beste Lex Geijssen

Dat is wel mogelijk er moet dan een style code in de header worden meegestuurd ik zal u deze toe mailen.

Met vriendelijke groet
Ben
Team Gratis Webshop Beginnen

  • 06-01-2015
  • Lex Geijssen
  • betaalplicht

Hallo
De tekst bestelling met betaalplicht is wel heel erg klein bij de bestelknop. Kan dat groter
Groet
Lex

  • 20-08-2014
  • Leon - Gratis Webshop Beginnen
  • RE: retourformulier

Beste tamara

De PDF staat onder de afbeeldingen getoond dit is een link deze link kunt u ook direct gebruiken voor het maken van de link.

Met vriendelijke groet
Leon
Team Gratis Webshop Beginnen

  • 05-08-2014
  • tamara
  • retourformulier

Ik zou graag het retourformulier in pdf en/of word formulier aanbieden op de pagina.

Als ik de pfd upload bij afbeeldingen en een link wil maken krijg ik alleen de geuploade afbeeldingen te zien maar niet de pdf om te selecteren.

Graag advies hoe het retourformulier aan te bieden.

  • 18-06-2014
  • Jaap Wisse
  • retour formulier

Geacht team

Ik zou graag het retourformulier in pdf formulier aanbieden op de pagina.

Als ik de pfd upload bij afbeeldingen en een link wil maken krijg ik alleen de geuploade afbeeldingen te zien maar niet de pdf om te selecteren.

Graag advies hoe het retourformulier aan te bieden.

  • 02-06-2014
  • Leon - Gratis Webshop Beginnen
  • RE Hoe maak ik de bestelknop

Beste Miranda

Dat is niet nodig deze is al gemaakt en bij de laatste stap in de winkelwagen staat dit aangegeven al voor u.

Met vriendelijke groet
Leon
Team Gratis Webshop Beginnen

  • 02-06-2014
  • Leon - Gratis Webshop Beginnen
  • RE Retour van gepersonaliseerde artikelen

Goedenavond

Dit kunt u dan het beste aangeven bij de winkelwagen direct al en in de algemene voorwaarden opnemen.

Met vriendelijke groet
Leon
Team Gratis Webshop Beginnen

  • 02-06-2014
  • Leon - Gratis Webshop Beginnen
  • RE: model retourformulier

Beste Rian Evers

Er kan een retour pagina gemaakt worden op de beheerpagina onder het kopje paginas -> tekst en menu paginas -> nieuwe pagina toevoegen.

Dan kun u deze in het menu zetten zodat iedereen deze kan zien even eventueel bij de status mail die u naar de klant stuurt de link hiervan ook sturen voor het retour proces.


De algemene voorwaarden heeft u op 2 plekken staan zie ik:
1. Op de beheerpagina onder het kopje algemene voorwaarden en
2. Onder het kopje tekst en menu paginas -> algemene voorwaarden.

Met vriendelijke groet
Leon
Team Gratis Webshop beginnen

  • 29-05-2014
  • Rian Evers
  • Algemene voorwaarden

Hoe kan het dat ik de algemene voorwaarden aangepast heb in het systeem en wel zichtbaar zijn op de beheerpagina en niet zichtbaar zijn op de website .F5 ook gedaan maar helpt niet.

1 - 2 - Volgende