Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina. SLUITEN

Welke wijzigen in wetgeving zijn er vanaf 1 juni 2014?

Per 1 juni 2014 zijn er naar aanleiding van de Europese Richtlijn met betrekking tot de consumentkoop enige wijzigingen in het consumentenrecht van toepassing. In samenwerking met de Consumentenbond zijn er nieuwe algemene voorwaarden opgesteld.

Wij verzoeken je deze algemene voorwaarden geheel en ongewijzigd over te nemen in je webshop. Vergeet niet artikel 2 in te vullen met je bedrijfsgegevens. Je kunt de algemene voorwaarden vinden op:

https://keurmerk.info/Home/KeurmerkCode

Wij hebben de belangrijkste wijzigingen voor je op een rijtje gezet. Het is belangrijk dat je onderstaande punten voor 1 juni 2014 in je webshop verwerkt, naast de algemene voorwaarden. Wanneer je dit niet doet, kan dit ingrijpende gevolgen hebben voor je webshop. Wij betreuren de korte termijn, maar wij moesten wachten op het definitieve akkoord van de Consumentenbond en de SER.

Omtrent het herroepingsrecht
De wettelijke termijn van 7 werkdagen zal veranderen in 14 kalenderdagen. De consument kan de koop binnen 14 dagen ontbinden en heeft vervolgens nog 14 dagen de tijd om het product daadwerkelijk terug te zenden. Daarnaast dient de webshop een door de wetgever verstrekt modelformulier aan te bieden waarmee de consument van zijn koop kan afzien. De consument is niet verplicht het modelformulier in te vullen. De consument kan ook op andere manieren de overeenkomst ontbinden.

Belangrijke wijziging is dat wanneer het modelformulier niet wordt aangeboden, of als er andere informatie over het retourneren ontbreekt, de herroepingstermijn van 14 dagen wordt verlengd naar een jaar.

De webshophouder dient het betaalde bedrag (inclusief verzendkosten) binnen 14 dagen na ontbinding te crediteren.

Een andere belangrijke wijziging is dat kapotte of te lang gebruikte producten niet geweigerd mogen worden, maar dat de schade in rekening gebracht mag worden bij de consument.

Ook diensten, bijvoorbeeld telefoonabonnementen, kunnen nu herroepen worden. Het gebruikte deel mag in rekening worden gebracht. Dit geldt overigens ook alleen wanneer duidelijk op de webshop is vermeld wat de geschatte kosten zijn. Anders hoeft de consument niets te betalen.

Er zijn ook een aantal uitzonderingen op het herroepingsrecht van toepassing. Uitzonderingen die zijn toegevoegd zijn diensten die helemaal geleverd worden binnen de bedenktermijn en downloads.

Daarnaast kunnen artikelen om hygienische redenen niet meer worden teruggestuurd als de zegeling ontbreekt.

Producten gekocht op een internetveiling kunnen onder de nieuwe wet ook terug gestuurd worden.

Bestelknop
De webshop is verplicht een bestelknop op de webshop te plaatsen waaruit duidelijk blijkt dat de bestelling een verplichting tot betaling inhoudt. Je dient dus de tekst bestelling met betaalplicht bij de betaalknop te plaatsen.Deze tekst is reeds geplaatst bij onze webshops.

Kortom, u dient de volgende aanpassingen te maken:
- Nieuwe algemene voorwaarden plaatsen
- Bestelknop maken met tekst bestelling met betaalplicht
- Model retourformulier (te vinden achter de algemene voorwaarden) plaatsen op de retourpagina
- Informatie over terugbetaling binnen 14 dagen na ontbinding overeenkomst vermelden op de webshop


Relevante vragen:
- Hoe kunnen de artikelen uit mijn winkelwagen soms verdwijnen?
- Wat betekenen de Undelivered Mail Returned to Sender mailtjes?
- Wat is iDeal?
- Wat zijn de voordelen van iDeal betaling?
- Wanneer krijg ik mijn geld van iDeal op mijn bankrekening?

Reacties
Vorige - 1 - 2

  • 28-05-2014
  • Mirandas Borduurstudio
  • Bestelknop maken

Hoe maak ik de bestelknop

  • 28-05-2014
  • Mirandas Borduurstudio
  • Retour van gepersonaliseerde artikelen

Bij mij worden gepersonaliseerde artikelen besteld. Deze kunnen niet retour gestuurd worden vind ik. Hoe kan ik dat dan aangeven

  • 28-05-2014
  • Petra
  • Wijziging wetgeving: standaard retourformulier

Goedendag

Is er een standaard retourformulier wat ik kan gebruiken op mijn website Ik probeer nu het contactformulier aan te passen maar ik kan de titel en tekst niet wijzigen omdat de beide formuliers dan onderwater gekoppeld blijken te zitten en de wijziging bij de n ook op het andere formulier zichtbaar wordt. het lukt niet om twee verschillende versies van het contactformulier op te slaan. Daar ik net begonnen ben met mijn webshop ben ik nog geen lid van Webshop Keurmerk waar u naar verwijst.

Bij voorbaat dank.

Groeten Petra

  • 28-05-2014
  • Rian Evers
  • model retourformulier

Waar kan ik de retourpagina vinden of plaatsen En hoe werkt dit dan wordt deze na het invullen automatisch voor gestuurd naar de webshopadres

Vorige - 1 - 2