Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina. SLUITEN
Hoe schrijf je een krachtige SEO tekst voor je webshop?

Hoe schrijf je een krachtige SEO tekst voor je webshop?

De optimalisatie van je webshop is een belangrijk onderdeel om je webshop beter vindbaar te maken binnen de zoekmachines. Een veelgemaakte fout is dat men blind gaat schrijven omdat men verwacht dat het onderwerp aansluit en kwalitatief uitstekend is. In de praktijk werkt het iets anders. Je schrijft juist kwalitatieve content aan de hand van een doordacht plan. Een doordachte aanpak is één van de sleutelelementen die gaat bepalen of je uiteindelijk vijftig bezoekers per dag of honderden tot duizenden bezoekers per dag op jouw webshop ontvangt.

Hou er altijd rekening mee dat je schrijft voor de bezoeker en niet enkel voor de zoekmachine. Wie is jouw doelgroep en welke ‘problemen’ hebben zij? Naar welke oplossing zijn ze op zoek? En hoe kan jij met jouw product of dienst antwoord geven op die vraag? Een goede SEO tekst is altijd geschreven voor de bezoeker en heeft als doel dat de bezoeker overgaan tot actie. Tijdens het schijven optimaliseer je de tekst met de onderstaande tips, zodat jouw pagina hoog in Google komt.
 

6 tips voor een krachtige SEO tekst voor je webshop!

In dit blog 6 tips voor een krachtige SEO tekst die bezoekers trekt!

  1. Bepaal het zoekwoord waarop jouw bezoeker zoekt als ze op zoek zijn naar een oplossing. Ga brainstormen over welke woorden je bezoeker gebruikt en bepaal aan de hand daarvan het focus zoekwoord. Hoeveel resultaten geeft het woord op Google? Via bijvoorbeeld de Keywordplanner kan je gemakkelijk achterhalen wat het maandelijkse zoekvolume van het woord is. Want als er veel resultaten zijn, maar er maandelijks niet of nauwelijks op wordt gezocht, heb je er weinig aan. Dit vormt de basis voor een krachtige SEO tekst.

  2. Breng structuur aan in de SEO tekst. Wist je dat mensen op een beeldscherm 30% langzamer lezen dan op papier? Dat is geen probleem, mits je structuur aanbrengt in de tekst. Veel mensen scannen namelijk een tekst en door de structuur kunnen zij precies de informatie eruit halen die ze nodig hebben. Zorg voor een vetgedrukte kop en een opvallende alinea. Gebruik korte zinnen en schrijf actief. Gebruik tussenkopjes en zorg voor genoeg witruimte. Ook opsommingsteksten en vetgedrukte woorden geven structuur in de SEO tekst.

  3. Je hebt het zoekwoord bepaald, top! Zorg dat het zoekwoord op verschillende plekken terugkomt. Voor een goede SEO tekst, is het belangrijk dat het zoekwoord in de titel, de inleiding, de kopjes en de tekst terug komt. Als je een afbeelding uploadt zorg dan dat het woord ook in de bestandsnaam staat.

  4. Zoekwoorddichtheid 1,5 - 3%. Aan het begin van het Google tijdperk was het belangrijk dat het zoekwoord zo vaak mogelijk in de tekst stond. Iedereen kon destijds een SEO tekst schrijven! Tegenwoordig is Google heel veel slimmer en hanteert tegenwoordig waardevolle en unieke content als belangrijkste indicatie. Geef je waardevolle informatie waar je bezoeker echt wat aan heeft en staat dit op geen enkele andere website of pagina? Dan krijg je punten. En hoe meer punten je hebt, hoe hoger je scoort! Google hanteert een zoekwoorddichtheid van 1,5 tot 3%. Dit betekent dat het woord maximaal 3% voor mag komen in de tekst, dit geldt ook voor de afbeeldingen, knoppen enz. Gebruik je het woord vaker, krijg je strafpunten en kan het zijn dat je pagina volledig uit de resultaten verdwijnt.

  5. Je titel en omschrijving zijn het allerbelangrijkste! De titel en meta omschrijving is die informatie die zichtbaar is op Google als iemand op het woord zoekt. Aan de hand hiervan bepalen bezoekers of ze wel of niet doorklikken naar jouw website. In de meta omschrijving doe je een belofte waarmee jij je bezoeker naar je site lokt. Uiteraard moet je de belofte wel waar kunnen maken!

  6. Voor internationale webshops is content heel belangrijk. Steeds meer ondernemers nemen de stap naar het buitenland, echter blijkt vaak dat het vertalen van de webshop een groot probleem wordt. Klopt je content grammaticaal en is de zinsopbouw wel in orde? Het is daarom van essentieel belang dat je jouw teksten laat vertalen door een gerenommeerd vertaalbureau. Een vertaalbureau heeft goede SEO-tekstschrijvers in dienst die én de boodschap overbrengen én zorgen dat de website goed wordt gevonden in de buitenlandse zoekmachines. Zeker als je een vertaalbureau hebt dat ervaring heeft met SEO-vertaling en weet je zeker dat jouw website goed scoort!

 

Jeroen van den Engel

Jeroen van den Engel is verantwoordelijk voor de internationale marketing van Vertaalbureau Perfect en de spin-off: Fairlingo.
 

reacties op “Hoe schrijf je een krachtige SEO tekst voor je webshop?

Leon Bothof

Door Leon Bothof op 25-08-2017

Hoi Monique,

Bedankt voor je reactie, en mocht je vragen hebben hoor ik het graag van je.

gr Leon
Team Gratis Webshop Beginnen
monique

Door monique op 25-08-2017

Duidelijk en in makkelijke taal uitgelegd, thanks!




Plaats een reactie