Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina. SLUITEN
Linkbuilding techniek: Winacties

Linkbuilding techniek: Winacties

Goede backlinks die verwijzen naar jouw webshop zullen zorgen voor een hogere positie in de organische zoekresultaten van Google. Het verzamelen van backlinks wordt echter voor velen gezien als een moeilijke, tijdrovende klus. Mede door de tal aan strategieën die er bestaan.

Want waar begin je mee?

Hoe pak je dat dan aan?

In dit artikel leg ik je 1 van deze strategieën stap-voor-stap uit: linkbuilding door middel van winacties.
 

Wat is de winactie linkbuilding techniek?

Met de winactie techniek ga je een samenwerking aan met een blogger en spreek je af een winactie te organiseren op zijn/haar blog. Dat kan zijn met een van de producten/diensten die jij verkoopt/verleent, maar dat hoeft niet, het gaat uiteindelijk om de backlink die je ontvangt.

Vervolgens gaat deze blogger de winactie promoten en vanuit deze pagina wordt er gelinkt naar jouw webshop, de pagina waar dat specifieke product/dienst op staat of naar de productcategorie pagina waar dat product/dienst onder valt.

Met deze strategie is het mogelijk backlinks te ontvangen naar pagina’s die normaal gesproken moeizaam backlinks trekken en de pagina’s die doorgaans het meeste geld opleveren.

Voordelen winacties

Aan deze techniek zijn verschillende voordelen verbonden. Hieronder staan ze voor je op een rijtje:

  1. Het is een goede mogelijkheid een (goede kwaliteit) backlink naar jouw webshop te krijgen. Hoe groter de hoeveelheid goede backlinks naar jouw webshop, hoe meer effect dit zal hebben op de positie van jouw website in de organische zoekresultaten van Google.

  1. Door een winactie met een van de producten uit jouw webshop breng je jouw bedrijf onder de aandacht, het is een goede manier om je bedrijf en je producten te promoten.

  1. Je hebt een grote kans dat bloggers willen samenwerken met jouw bedrijf. Met een winactie kunnen ze een gratis product weggeven, soms zelfs tegen betaling. Als voordeel voor de blogger levert dit vaak veel interactie op met zijn/haar volgers die het product graag willen winnen.

  1. Je kan direct sales genereren door deze actie, omdat (in de ideale situatie) de doelgroep van de blogger jouw doelgroep is.

Stap 1: Doelgroep in kaart brengen

Als eerste ga je voor jezelf na welke doelgroep je wilt aanspreken en welke pagina van je webshop 1 of meer backlinks kan gebruikt.

Stel je voor: Je hebt een webshop die elektronicaproducten verkoopt. Momenteel zijn de meeste van jouw klanten mannen tussen de 25-45 jaar. In de toekomst wil je meer studenten aanspreken, die bijvoorbeeld laptops nodig hebben voor het nieuwe schooljaar.

Dan start je met op zoek te gaan naar blogs die studenten als doelgroep hebben.

Let wel op dat het niet noodzakelijk is om een blog te vinden die perfect aansluit op jouw doelgroep: Soms is het net zo slim om een samenwerking met wat minder gerelateerde bloggen aan te gaan om simpelweg een backlink te ontvangen en zo hoger in de organische zoekresultaten van Google te komen.

Stap 2: Criteria stellen

Nadat je jouw doelgroep in kaart hebt gebracht en weet welk product je wil weggeven, maak je voor jezelf een lijst met criteria die je stelt aan potentiële blogs voor samenwerkingen.

Zo is het verstandig om in ieder geval de volgende eisen te stellen:

  1. De blog moet redelijk actief zijn. (In de afgelopen 3 maanden moet er tenminste 1 artikel gepubliceerd zijn)

  1. Je moet het idee hebben dat de eigenaar van de blog voor een samenwerking openstaat (doordat ze bijvoorbeeld in het verleden al samenwerkingen hebben gedaan).

  1. Het bezoekersaantal minimaal 500 per maand is. Een tool om dit te controleren is de gratis versie van Semrush.

  1. De waarde van de blog bepalen door middel van de volgende getallen: Domain rating (DR), trust flow (TF), citation flow (CF).

Dit laatste punt is van belang als je je vooral wilt focussen op de kwaliteit van de backlink die je zal ontvangen. Via deze getallen kun je een goede inschatting maken van het effect wat de backlink zal hebben op je positie in de organische zoekresultaten van Google. Hieronder staan de 3 getallen beschreven.

Stap 2B (optioneel): DR, TF en CF

Domain Rating (DR) is een getal van Ahrefs, die de sterkte van het totale backlink-profiel van een website weergeeft. Het gaat hierbij om de hoeveelheid backlinks, die de website heeft ontvangen, in verhouding met de kwaliteit van deze links. Het is een logaritmische scoren tussen de 0 en 100, waarbij 100 het sterkste is. De DR van een goede blog heeft minimaal een score van 20.

De DR van een blog kun je checken met de gratis versie van Ahrefs. Hieronder zie je een voorbeeld van deze tool met de cijfers van online marketingbureau Klik Proces:

DR Klik Proces


Trust flow (TF) is een algoritmische waarde die ontworpen is door Majestic. Met deze waarde wordt aangegeven hoe betrouwbaar een website is.

De trust flow (TF) staat in verband met de citation flow (CF). De CF wordt voor een groot deel gebaseerd op het aantal links die verwijzen naar jouw website (kwantiteit) en de TF wordt gebaseerd op de kwaliteit van de links die verwijzen naar jouw website. Hierbij wordt gekeken naar de autoriteit van de website vanwaar de backlink komt. Het is belangrijk dat deze nummers in balans zijn, de juiste balans is tussen de 1:1 en 1:1,5.

TF is een getal tussen de 0 en 100 en wordt berekend op basis van hoever jouw website verwijderd is van 1000 handmatig geselecteerde (door Majestic) betrouwbare websites. Bijvoorbeeld een website als Wikipedia.org, Facebook.com of Youtube.com.

De CF van een goede blog heeft minimaal 10, die in balans is met de TF (zoals eerder beschreven). Met de gratis tool van Seo Metrics Checker kun je de TF en CF van een blog controleren.

Hieronder een voorbeeld van deze tool met de cijfers van online marketingbureau Klik Proces:

tf cf klikproces


Stap 3: Lijst maken en mailen

Nadat je de criteria hebt gesteld ga je op zoek naar potentiële blogs. Hier maak je een lijst van. De grote van de lijst hangt af van de hoeveelheid producten die je wilt weggeven. Als je in het begin het concept wilt uittesten voor 1 keer, is het genoeg om 3 blogs te mailen. 

Met het opstellen van de mail is het van belang je alles goed verwoord en duidelijk bent in de wensen die je hebt voor de samenwerking, op deze manier voorkom je verwarringen tijdens het verloop van jullie samenwerking.

Een voorbeeld van zo een e-mail ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Beste [naam],

Vandaag heb ik jouw blog: [naam blog] bekeken. Mijn complimenten, dit is een erg duidelijk en informatief blog! In je laatste blogpost vermeld je 10 ‘must-havens’ die elke student moet hebben voor het nieuwe schooljaar begint. Bij punt 7 is dit een goed werkende laptop.

Het toeval wil dat mijn bedrijf [bedrijfsnaam] elektronica verkoopt voor een studentenprijsje, ben ik benieuwd naar de mogelijkheden wat betreft een samenwerking.

Ik zit te denken aan een winactie, met laptop [merk/naam]. De laptop waar het om gaat is te vinden op [URL].

Via deze winactie mag jij deze laptop weggeven aan een van jouw volgers.

In ruil hiervoor zou ik graag een link willen naar [de productpagina of categorie pagina] van de laptop, op onze website.

Ik hoor graag of je je in dit voorstel kunt vinden.

Met vriendelijke groet,

[Naam]

[Bedrijf]

[Contactgegevens]
 

Tip: Het helpt vaak om een detail, bijvoorbeeld een bepaalde blog of stukje tekst, van de website te benoemen in de e-mail en hierop in te spelen. Op deze manier laat je zien dat je de website hebt onderzocht en het niet een standaard ‘spam’ e-mail is.

Je kunt op deze e-mails verschillende reacties verwachten. Soms reageert een blogger gelijk enthousiast en soms moet je ze eerst nog overhalen of stellen ze bepaalde eisen. Een van deze eisen zijn bijvoorbeeld geld of dat ze zelf ook een van de producten willen ontvangen.

Houd hier rekening mee!

Let op: Het gebeurt regelmatig dat bloggers bij de eerste keer niet terugmailen, stuur daarom altijd na een week een follow-up.

Ben je benieuwd naar andere linkbuilding mogelijkheden voor jouw webshop? Neem dan een kijkje op deze pagina: 108 linkbuilding strategieën.

Heel veel succes met de toepassing van deze techniek voor jouw webshop!

reacties op “Linkbuilding techniek: Winacties





Plaats een reactie