Retargeting met e-mail marketing


Met e-mail marketing kun je erg veel bereiken wat betreft het binnen halen van een (potentiële) klant. Toch wordt e-mail steeds minder ingezet als marketing instrument. Dit vinden wij zonde want je kunt klanten vaak naar je webshop halen. In dit artikel geven we tips voor persoonlijke e-mails die worden verzonden op de juiste tijd.
 

Retargeting

Wanneer jij informatie binnenhaalt van een (potentiële) klant, kun je dit gebruiken om deze klant te strikken voor een aankoop. Zo verkrijg je informatie wanneer een klant jouw website bezoekt, zijn gegevens achter laat of wanneer hij/zij iets koopt. Deze klanten kun je heel goed benaderen met e-mail om ze te laten terugkeren naar jouw webshop.

Probeer bijvoorbeeld in onderstaande situaties jouw bestand te ‘retargeten’.
 

Product review

In jouw webshop wil je betrouwbaar overkomen, één van de belangrijkste punten van betrouwbaarheid zijn product reviews. Een klant zal sneller een aankoop doen wanneer hij/zij een review ziet van het gewenste product. Hier ligt dus een kans voor jouw als webshop eigenaar. Wanneer een klant een product gekocht heeft kun je diegene 1 of 2 weken na aankoop een mail sturen om het product op jouw webshop te beoordelen. Ze zijn nog recent met het product en weten als geen ander of het ze bevalt. Ook zal de klant zich weer op jouw webshop bevinden en misschien wel overgaan tot nieuwe aankoop.
 

Jubileum

Probeer gegevens altijd goed op te slaan zo kun jij jouw klanten verrassen met een jubileums e-mail. Vier bijvoorbeeld hen verjaardag met een kortingscode, of confronteer ze met het feit dat ze een jaar geleden hun eerste aankoop hebben gedaan. Probeer jouw klanten te betrekken bij de webshop!


Vrienden

Gebruik jouw klanten voor jouw marketing, klanten hebben vaak vrienden met dezelfde interesses. Wanneer een klant zijn vrienden een kijkje op de website laat nemen kun je hun een speciale actie geven. Niet alleen de klant zelf maar ook hun vrienden, zo ben jij persoonlijk voor jouw klanten en is jouw webshop een stukje vriendschap.



Natuurlijk zijn er nog veel meer situaties wanneer je dit kan gebruiken, het eist een beetje creativiteit maar dat zal de klant alleen maar leuk vinden.
Er bestaan tal van tools om dit automatisch te laten verlopen en te personaliseren, bij bijvoorbeeld Yellowgrape nemen ze dit deel uit handen.

Yellowgrape helpt ondernemers bij hun volgende stap. Qua design en marketing komen deze online ondernemers niet verder. Tijd om een e-commerce strategie te ontwikkelen die in de toekomst mogelijkheden biedt. 

 

Gr Arnold