Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina. SLUITEN
Verdubbel Webwinkel Omzet Met Deze 3 Snelle SEO Strategien

Verdubbel Webwinkel Omzet Met Deze 3 Snelle SEO Strategien

Waarom het noodzakelijk is om zoekmachine optimalisatie (SEO) toe te passen op elke webwinkel? Omdat 44% van álle online aankopen beginnen met een gerichte zoekopdracht.

Omzet uit Facebook advertenties verbleken bij de omzet uit organische Google traffic. Actief vergroten van organisch zoekverkeer is daarom essentieel.

Sterker nog, om duurzaam te kunnen groeien met uw webshop MOET u actief bezig zijn met backlinks en uw vindbaarheid in de zoekmachines.

In dit artikel alvast 3 URL-gerelateerde methoden om direct aan de slag te kunnen gaan.

Google my business

 

Webwinkel Omzet Verhogen Met SEO

Toegegeven, het kost wat pijn en moeite om een website volledig te optimaliseren voor Google of Bing, maar het zal het uiteindelijk meer dan waard zijn.

Website optimalisatie is een proces van lange adem, en wie niet op de SEO bandwagon springt, zal op termijn uit de markt worden geprijsd door de concurrentie die wél achter deze gratis bron van potentiële klanten aan gaat.

Laten we eens kijken welke praktische maatregelen direct geïmplementeerd kunnen worden.

 

1. Structureer Paginatitels & Zoektermen

Een veelvoorkomende SEO-fout van webwinkeliers is het herhaaldelijk laten voorkomen van identieke productnamen. Dit is incorrect.

 

Titels moeten uniek zijn voor elke productpagina.

 

Voor producten van dezelfde producent kan dit ontmoedigend zijn, omdat het soms nodig is om bepaalde woorden in de titel te herhalen.

Een effectieve oplossing voor dit probleem is het gebruik van unieke kenmerken. Google heeft in dit geval geen problemen met wat herhaling.

Een productitel kan het beste worden opgebouwd op de volgende manier:

“Merk – Model – Type – Kenmerk”

 

Dit levert bijvoorbeeld de volgende titelconstructie op “Nike Air Max 90 Essential (Wit)”:

  1. Merk: Nike
  2. Model: Air Max
  3. Type: 90 Essential
  4. Kenmerk: Wit

 

Een kenmerk kan naast een kleurvariatie natuurlijk ook andere aspecten bevatten, zoals:

  1. Versienummer;
  2. Jaar van uitgave;
  3. Productcode;
  4. Termen als “Korting” of “Aanbieding” (dat is een geheim trucje van mij).

 

Eigenlijk alles waar mensen daadwerkelijk op kunnen zoeken met betrekking tot het specifieke product dat verkocht wordt in uw webwinkel. Het idee is om deze zo veel mogelijk af te wisselen, om gedupliceerde content te voorkomen.

 

2. SEO Vriendelijke URL’s: Ordenen In Een ‘Silo Structuur’

Google is een beetje een raar beestje, het accepteert alleen specifieke pagina URL’s, anders negeert het een pagina volledig. Er zijn twee simpele regels:

  1. De URL moet in ieder geval het zoekwoord bevatten;
  2. De URL moet zo kort mogelijk zijn (zonder rare aanhangsels als ‘.php’ of ‘.html’).

 

Laten we ons voorbeeld van zojuist aanhouden. Het is ontzettend belangrijk dit exacte URL-voorbeeld te kopiëren en toe te passen op uw specifieke producten, omdat anders de concurrentie u zonder twijfel op termijn voorbij zal streven. Een optimale pagina-URL voor onze sneakers zou zijn:

https://www.schoenenwebwinkel.nl/nike-air-max-90-essential-wit/

 

Clean, to-the-point, zonder extra rare code, makkelijk deelbaar.

Snapt u waarom dit ideaal is? Heeft u deze structuur ook op uw eigen site toegepast?

Mooi. Dan gaan we nog een stapje verder.

 

Silo Structuur

We gaan een silo-structuur toepassen. Ik hoor de Google robot in de verte al een sprongetje van geluk maken. Want dit is echt enorm effectief.

We structureren onze website als verschillende pilaren, elke productgroep is één losse pilaar:

  1. De homepage linkt naar losse pagina’s voor productcategoriën;
  2. De productcategorie pagina linkt naar de losse merken;
  3. De subcategorie (losse merken of typen) linken naar individuele productpagina’s.

silo structuur

Zo wordt het voor Google (en natuurlijk voor klanten) ontzettend simpel te navigeren en identificeren op de hele site. En voornamelijk is het goed voor de SEO backlink kracht, maar dat is een wat technisch verhaal.

De silo-structuur we doorsijpelen in de URL’s, waarin we steeds kleinere ‘submappen’ plaatsen:

https://www.schoenenwebwinkel.nl/nike/air-max/90-essential/wit/

 

Ziet u het verschil met de vorige URL-structuur? Beiden werken, maar op deze manier kunnen we veel krachtiger scoren in de organische zoekresultaten. De zoekmachine snapt nu automatisch welke producten bij elkaar horen.

We helpen hiermee in feite Google om onze webwinkel beter te begrijpen, wat de relevantie van onze website versterkt. Bovendien vergroten we onze niche autoriteit, omdat het zoekalgoritme nu begrijpt dat we een hele reeks pagina’s over Nike’s en Air Max hebben.

 

3. Permanente 301 Redirect Voor Verlopen Productpagina’s

301-redirects zijn nuttig om bezoekers direct naar een andere paginalocatie te sturen.

Deze URL-verwijzingen zijn erg belangrijk voor SEO, omdat ze zoekmachines informeren over waar de oude content op een pagina naartoe verhuisd is.

301 redirect

Met een 301 verwijzing wordt alle voorgaande autoriteit en alle verwijzingen naar een unieke pagina doorgegeven naar de nieuwe locatie. Bovendien voorkomt het een doodlopend 404-error pad op de website. Het is de ideale verhuisdoos voor een webpagina.

En met deze ‘verhuisdoos’ kunnen we ons voordeel doen. We kunnen nieuwe producten in onze webshop zeer snel hoger in Google krijgen, door een pagina van een vergelijkbaar product (dat niet meer verkocht wordt), een 301-verwijzing token te geven.

Hiermee geven we de nieuwe producten in de winkel direct een grote boost. Zo verzamelt u snel nieuwe organische bezoekers!

 

Conclusie

Optimalisatie van webwinkels is een langdurig proces, en omvat veel meer dan ik in dit artikel heb uitgelegd. Dit zijn slechts 3 simpele tips om snel een URL-gebaseerd SEO voordeel te verkrijgen.

Bovendien kunnen kleine fouten desastreuze gevolgen hebben voor een site. Aanpassingen door mensen die géén SEO expert zijn, kunnen grote financiële gevolgen hebben. Het is daarom altijd aan te raden een website audit te laten doen door een zoekmachine expert!

reacties op “Verdubbel Webwinkel Omzet Met Deze 3 Snelle SEO Strategien

Arnold

Door Arnold op 25-08-2017

Leuk artikel over seo voor je webshop. Bedankt, ga ze direct toepassen.
Leon Bothof

Door Leon Bothof op 18-07-2017

Goedemiddag Ingrid,

Op de beheerpagina kun je onder het kopje paginas -> url doorlinken deze doorverwijzing plaatsen.
Je geeft dan de oude url en de nieuwe url op.

Als je dan het oude artikel verwijderd uit je webshop wordt door de 301 redirect die je instelt naar het nieuwe artikel gelinkt. Je bezoeker komt dan dus op de nieuwe artikelpagina uit.

Met vriendelijke groet,
Leon
Team Gratis Webshop Beginnen
Ingrid

Door Ingrid op 18-07-2017

Hoe geef je dan een 301 verwijzing token aan een artikel dat je niet meer verkoopt
Kun je dan bv bij een armband die je niet meer verkoopt, een nieuwe ervoor in de plaats zetten, en daarbij dan wel alle gegevens aanpassen




Plaats een reactie