Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina. SLUITEN
Begin je webwinkel, en voorkom deze 15 veel voorkomende fouten

Begin je webwinkel, en voorkom deze 15 veel voorkomende fouten

Bij het beginnen van een online webwinkel komt veel meer kijken dan dat je in eerste instantie zal denken. Het starten van een webwinkel is dan ook even wat anders dan een fysieke winkel starten. Ga je de webdesign zelf in handen nemen, of ga je deze uitbesteden aan ervaren webdesigner? Wat je ook gaat doen, en waar je ook voor kiest, jij als ondernemer moet altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Vandaar dat wij in deze blogpost een aantal veel voorkomende fouten bespreken , zodat jij tijdens het opzetten van je webwinkel tegen zo min mogelijk problemen aanloopt.



5 tips ter voorbereiding van je webwinkel

Profiteer van de fouten die andere al voor jou hebben gemaakt, zodat jij deze fouten niet weer hoeft te maken om tot een succesvolle webwinkel te komen. Voordat je begint met het bouwen van je eigen online webwinkel kun je beter niet:

  •  Onrealistisch zijn.

Het is zo makkelijk om onrealistisch te zijn over de tijdsplanning. Wanneer je het in je hoofd hebt zitten om een webwinkel te beginnen, moet je nog wel kritisch zijn op de manier van aanpak. Wil je teveel in 1 keer, dan zal dit niet ten goede zijn voor je webwinkel. Het zou je teveel onnodige stress opleveren, en hiervoor krijg je niets terug.

  • Een ondernemingsplan missen.

Wanneer je wil beginnen, zet de dingen die je in je hoofd hebt op papier. Hierdoor krijg je een betere visie van wat haalbaar en niet haalbaar is. Dit is niet alleen handig voor een fysieke winkel, maar zeker ook een must voor een online webwinkel.

  • Onderschatten van de werkzaamheden.

Wanneer je een echte winstmakende webwinkel wil beginnen, is dat niet zomaar even gedaan. Je bent echt wel wat tijd kwijt aan je webwinkel om deze te vullen, up to-date te houden, naamsbekendheid te krijgen, en de gewenste resultaten te behalen .

  • Een markonderzoek vergeten.

Het niet bepalen van je doelgroep is een grote fout. Het is erg belangrijk dat wanneer je een webwinkel gaat beginnen je weet op welke doelgroep je product wil gaan richten, en hoe je deze op de juiste manier aan weet te spreken. Het vooraf een marktonderzoek uitvoeren is dus cruciaal.

  • Denken dat de webwinkel vanzelf winstmakend word.

Naamsbekendheid is een van de moeilijkste punten van het online houden van een webwinkel. Online zichtbaar zijn is erg belangrijk, maar zeer moeilijk. Hou ook een budget vrij om aan marketing te doen, want er zijn vele andere concurrenten die in Google bovenaan willen staan en voldoende middelen hiervoor beschikken.
 

5 tips voor het beginnen van de webwinkel

Ook tijdens het bouwen van je webwinkel worden er veel fouten gemaakt. Dit is ook een belangrijke fase, waar je eigenlijk zo weinig mogelijk fouten wil maken. Maar vaak doordat er te weinig tijd vrij is gemaakt voor het opzetten van de webwinkel, sluipen er foutjes in de webdesign. Hoe voorkom je deze fouten.

  • Vergeet de betaalmogelijkheden te bekijken.

Wanneer je een online webwinkel hebt wil je dat klanten zich veilig en vertrouwd bij je voelen. Bied goede en bekende betaalopties aan, zodat dit de klanten vertrouwen geeft. Ook de diverse opties als creditcard, bankoverschrijving, achteraf betalen of via bv Ideal en Mollie geeft vertrouwen. De klant heeft zelf de optie te kiezen waar zij zich goed bij voelen. Heb je ook klanten uit bv België, denk eraan dat je dan Mistercash bijvoorbeeld aanbied.

  • Je kiest te snel een platform.

Er zijn een aantal platforms die hun diensten aanbieden, maar kies niet te snel. Bekijk de voor en nadelen van de platforms, en weeg deze tegen elkaar af. Wij raden je aan geen grote investering te doen wanneer je eerst wil kijken of de idee werkt. Er zijn namelijk ook gratis opties waarmee je een start / test webwinkel kan maken. Hierdoor hou je geld over voor marketing doeleinden, waarna je de gratis versie veelal kan updaten naar een eigen betaalde webwinkel. Gratiswebshopbeginnen is een platform dat goed werkzaam is voor een startende ondernemer, tot de meer gevorderde ondernemers.

  • Je bent niet uniek in de product.

Online heb je aardig wat concurrentie, maar deze kun je voor zijn als jij uniek bent. Wees uniek in je foto’s en teksten. Wanneer je niet uniek bent, zullen klanten afhaken. Ook zal google het niet waarderen als je foto’s en teksten niet uniek zijn. Een goede investering dus om hier even de tijd voor te nemen.

  • Geheimzinnig zijn over de verzendkosten.

Het niet tonen van de verzendkosten zal niet in dank afgenomen worden door je klanten. Het is zelfs volgens de wet geregeld dat de verzendkosten zichtbaar moeten zijn op je webwinkel. Dit zonder dat ze het gehele bestelproces eerst moeten doorlopen. Door de verzendkosten duidelijk te vermelden, zal je de klant langer vasthouden op je webwinkel.

  • Je contactgegevens verdoezelen.

Klanten die op je webwinkel komen willen zich gelijk vertrouwd voelen op de webwinkel. Dit vertrouwen krijg je als je open kaart speelt over je contactgegevens. Deze gegevens zijn dus cruciaal, en belangrijk dat ze goed zichtbaar zijn. Klanten willen niet “zoeken” naar belangrijke contactgegevens.
 

5 tips om je webwinkel te publiceren

Je webwinkel is klaar, en nu kun je gaan knallen. Althans dat denk je. Met een webwinkel ben je nooit klaar. Ook tijdens deze laatste fase kun je nog genoeg fouten maken. Maar wat zijn deze fouten?

  • Social media stalken.Social media stalken

Het is heel slim om je onderneming via de social media te promoten, maar deze spammen zal niet worden gewaardeerd. Dit kan zelf averechts werken, en dat is nu juist niet de bedoeling. Belangrijk is goede tips en trucs te delen, blogs te posten. Het delen van de laatste producten alleen is niet voldoende.

  • Je niet aan je woord houden.

Het niet aan je woord houden van afspraken is een belangrijke fout. Laat jij de klanten weten dat een bestelling gratis wordt verzonden, reken dan niet ineens toch verzendkosten. Dit is nadelig voor het vertrouwen van de klant, en zo zorg je er niet voor dat een klant een bestelling plaatst. Ook zullen ze je webwinkel niet aanprijzen bij familie en vrienden. Negatieve mond op mond reclame is wel het laatste dat je wil.

  • Geen nieuwsbrief aanbieden.

Belangrijk is dat de klanten zich kunnen aanmelden voor een nieuwsbrief. Dit is heel belangrijk voor je marketing. E-mail marketing is namelijk 1 van de belangrijkste methodes om klanten naar je site te halen, en is conversie verhogend. Bezoekers moeten zich wel makkelijk aan-, en af kunnen melden voor een nieuwsbrief.

  • Geen goede SEO toepassingen.

Je webwinkel moet voorzien zijn van goede zoekmachine optimalisatie. Ook wel SEO genoemd. Een webwinkel die goed in de zoekmachines wordt gevonden is een must. SEO technieken zijn er op vele verschillende mogelijkheden, maar voor een webwinkel is de productenpagina’s de belangrijkste. Doe onderzoek naar de zoekopdrachten waarop gezocht wordt en pas deze toe in je product omschrijvingen.

  • Geen promotie budget overhouden.

Hierbij willen wij onze laatste fout meegeven. Het niet overhouden van een budget voor je promotie is geen goed idee. Je kan al je geld hebben geïnvesteerd in de webwinkel, maar als je geen budget hebt om deze prachtige webwinkel te promoten en hiermee naamsbekendheid op te bouwen kom je nog nergens. Hou hier rekening mee.

Dit zijn de 15 basis fouten die vele ondernemers voor jou al hebben gemaakt. Doe hiermee je voordeel, en maak deze fouten niet nogmaals. Wil je deze fouten zeker ontlopen dan kunnen wij je helpen met het opzetten van een webwinkel. Deze kun je bij ons gratis aanmaken, en hierdoor stoeien met de mogelijkheden. Wanneer je eraan toe bent, en je echt je eigen webwinkel online wil zetten met je eigen domeinnaam staan wij ook voor je klaar. Gratiswebshopbeginnen.nl is het platform voor de starter en voor de professionele gebruiker. Probeer het nu, en laat je inspireren door de support en mogelijkheden.

reacties op “Begin je webwinkel, en voorkom deze 15 veel voorkomende fouten

Leon - LBMedia

Door Leon - LBMedia op 19-07-2016

Hoi Monja,

Heel succes met het toepassen, heb je vragen over de webshop hoor ik het natuurlijk graag van je.

gr Leon
Monja Bax

Door Monja Bax op 17-03-2016

Duidelijke uitleg. Hier kun je zeker mee vooruit.




Plaats een reactie