Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina. SLUITEN
8 tips wat je moet doen met je webwinkel tijdens je vakantie

8 tips wat je moet doen met je webwinkel tijdens je vakantie

Het is weer zover, de zomervakantie is aangebroken. Vele kleinere ondernemers die zelf hun bestellingen klaarmaken en verzenden lopen dan altijd tegen een punt aan: "Mijn webwinkel sluiten of laat ik hem open?"

Heb je personeel in dienst dan zijn deze die in jouw vakantie de taken overnemen, heb je geen personeel in dienst, dan moet er een oplossing bedacht worden. Je webwinkel is immers 7 dagen per week, 24 uur per dag geopend. En als ondernemer die het hele jaar keihard werkt heeft wel een vakantie verdiend, maar hoe ga je dit nu aanpakken?

De beste ideeën voor je onderneming komen in de periode dat je zelf tot rust komt, de vakantie is hier dus uitermate geschikt voor.


webwinkel en vakantie

Mijn vakantie op tenerife, ultiem genieten

Ben je op vakantie, wees dan voorzichtig met de informatie die je erover prijsgeeft. Iedereen leest met je mee (ook op social media), ook personen die je liever wellicht niet ontvangt tijdens je vakantie. Maar hoe kun je op een nette en veilige manier melden dat de bestelling niet direct wordt verwerkt i.v.m. een eventuele vakantie?

  • Probeer tijdens je vakantie te regelen dat een vriend of familielid je orders afhandelt. Als je dit goed afstemt en je vriend of familielid eventueel even paar dagen met jou meehelpt moet dit lukken.

  • Je kunt op je vakantieadres zelf de email controleren, maar let wel op je hebt vakantie. Je kunt bijvoorbeeld een autoreply op je email zetten dat de email na "(datum)"  weer gelezen wordt, maar wanneer er bijvoorbeeld spoed is, klanten altijd  kunnen mailen naar bv spoed@jedomeinnaam.nl en dat je deze mail dan leest en beantwoord.

  • Zet niet op je homepagina dat je een langere levertijd hebt i.v.m. vakantie, maar doe dit pas in de winkelwagen. Doe dit wel op de winkelwagen pagina voor ze de bestelling definitief plaatsen om scheve gezichten te voorkomen. En plaatst iets van "Wegens vakantiedrukte wordt uw bestelling uitgeleverd op {datum}"

  • Geef je bezoekers een kortingscode van bijvoorbeeld 10% om ze tegemoet te komen en dat ze toch de bestelling in jouw webshop plaatsen en niet naar je concurrent gaan.

  • Meld in de bestelbevestiging de datum van uitlevering, er zijn altijd klanten die niet goed lezen op de website.

  • Vermeld je levertijden op je website? Haal dit dan tijdelijk weg. Meld je bijvoorbeeld binnen 24 uur geleverd, haal dit dan weg.

 

Ik kan mijn webwinkel toch sluiten tijdens mijn vakantie?

Je webwinkel sluiten in de vakantie is een optie, maar dit heeft 2 grote nadelen:

  • Je zult dalen in de zoekmachines
    Als je bijvoorbeeld 2 weken op vakantie bent en de webshop op gesloten zet kunnen de zoekmachines jou gegevens niet meer indexeren, jij zult hierdoor gaan dalen in de zoekresultaten.

  • Je klanten zullen wegblijven
    Je klanten kunnen niet bij jou een bestelling plaatsen, hierdoor gaan ze verder zoeken en als ze bij jou concurrent bestellen en het bevalt daar ook goed heb je een grote kans dat ze daar blijven. 


Het sluiten van je webwinkel tijdens de vakantie raad ik je af. Het gaat je omzet kosten en je klant kan overstappen naar je concurrent. Als een klant echt graag iets wilt hebben dan vinden ze het niet erg iets langer te wachten. ze hebben hier begrip voor, zeker in de vakantie periode. Bied je ze een kortingscode aan zijn ze helemaal happy.

Hoe ga jij het oplossen tijdens jou vakantie? Of heb je nog andere ideeën? Reageer hieronder aub met een reactie!

Leon Bothof

Leon is de eigenaar en het gezicht van de LBMedia en Gratiswebshopbeginnen.nl. Leon staat bekend als SEO en webshop specialist en wil ondernemers helpen met het maken en optimaliseren van hun website of webshop.
Internet Marketing - Webshop Beginnen

 

reacties op “8 tips wat je moet doen met je webwinkel tijdens je vakantie

Leon - LBMedia

Door Leon - LBMedia op 22-07-2016

Hoi Jolanda,

Dat klopt inderdaad, in de bouwvak is het altijd iets rustiger in de webshop, maar daarna komt het weer.

We zijn allemaal even toe aan vakantie en de batterij weer even flink opladen.

groetjes Leon
Jolanda

Door Jolanda op 21-07-2016

Ik blijf gewoon open, in de vakantie periode heb ik toch aanzienlijk minder bestellingen. En dat vind ik helemaal niet erg! Na de vakantie lopen de bestellingen weer binnen. Ieder jaar hetzelfde weer.
Cor

Door Cor op 21-07-2016

Dank je wel Leon. Net terug van week vakantie. Personeel vriendin heeft alles goed verwerkt en verzonden is dus ook een optie. Vraag fam. Vriend of vriendin en betaal een vergoeding. Iedereen tevreden
Richard

Door Richard op 21-07-2016

Gewoon lekker door laten draaien
Leon - LBMedia

Door Leon - LBMedia op 21-07-2016

Dat hebben we zeker, kijk maar eens op leden.lbmedia.nl voor gratis video trainingen.

En op Lbmedia.nl en gratiswebshopbeginnen.nl voor blog berichten over webwinkels en tips en tricks.

Op lbmedia.nl staat zoiezo een belangrijke blog over metatags en nog 1 over de perfecte titel. Deze zijn erg belangrijk.

En eventueel is the succes list training iets voor je Die staat op lbmedia.nl onder het kopje trainingen.
Edith

Door Edith op 21-07-2016

Inmiddels heb ik mijn webshop bijna klaar met producten die goed lopen. Twee jaar heb ik er over gedaan om tot dit basis assortiment te komen. Eind augustus wil ik de webshop gaan openen. Zijn er mogelijk wat meer diepgaande tips beschikbaar t.a.v. het runnen van en webshop
Bianca

Door Bianca op 21-07-2016

Toppie dankjewel
Leon - LBMedia

Door Leon - LBMedia op 21-07-2016

Vandaar de blog ook natuurlijk! Succes!
Bianca

Door Bianca op 21-07-2016

Zo had ik het nog niet gezien, Maar daar heb je zeker gelijk in.
Leon - LBMedia

Door Leon - LBMedia op 21-07-2016

Als je het zelf meld in de winkelwagen, dus boven je artikelen die in de winkelwagen staat. En je meld het ook nog eens op de bevestiging, dan is dit duidelijk gemeld.

Er zullen altijd wel klanten zijn die het niet lezen, ook niet als het 2 of 10x vermeld staat. Maar als je bv 50 bestellingen binnen krijgt in je vakantie en hiervan heeft 10 dus 5 klanten iets van het duurt me te lang ik wil geld terug. Dan heb je toch nog een omzet van 45 bestellingen. Dat is altijd beter dan helemaal niks.

En dan de 5 klanten boek je dan het geld terug, geen probleem.
Bianca

Door Bianca op 21-07-2016

Dat is idd ook een optie. Maar gaan klanten dan niet zeuren ik heb al betaald maar levering is later. dan heb je misschien kans dat je dus moet gaan terug boeken. en dan ben je er niet lijkt mijn iets lastiger. Als je bij bol.com al een dag langer doet over een levering hangen ze al aan de bel.
Leon - LBMedia

Door Leon - LBMedia op 21-07-2016

Dit kan ook gemeld worden in de winkelwagen, dat scheelt je resultaten in de zoekmachines en scheelt je omzet. toch
Bianca

Door Bianca op 21-07-2016

Ik zou hem toch wel dicht gooien, meer omdat je dan klanten niet kan helpen en met wat je voor ons gemaakt heb je eigen tekst als je dicht ben kan je heel goed melden dat je door afwezigheid momenteel geen bestellingen kan aannemen, en per ... weer open bent.
Annet

Door Annet op 21-07-2016

Gewoon open houden...




Plaats een reactie