SEO Blog Voor Je Webshop, Doen Of Niet?

Ondanks het strategische aspect van zoekmachine optimalisatie (SEO) voor webwinkels, kost het webwinkeliers veel moeite om tijd te steken in het plaatsen van relevante artikelen op hun website. Is het dan nog wel de moeite waard om te starten met bloggen?

Als SEO specialist én content marketier geloof ik heilig in het gebruik van blogs om een e-commerce website te verrijken. Niet alleen biedt het verdieping aan de producten die worden aangeboden, maar ook helpt het de content op uw site te verbreden, wat meer potentiële klanten aan zal trekken vanuit de zoekmachines.

Emoties & Verhalen

Soms heb je meer nodig dan een Facebook bericht of de 140 tekens van een Tweet om een verhaal duidelijk te maken aan je volgers. Verhalen creeëren emoties, en herhalende kopers blijven bij jou webwinkel terugkomen, omdat ze een emotionele connectie voelen. Mensen willen graag een goed gevoel overhouden aan een shopervaring.

Neem nou een webwinkelketen als CoolBlue. Een grote drijvende kracht achter hun succes is de emoties die ze weten op te wekken met hun merk:

  • Een klein cadeautje bij de aanschaf van een groot apparaat (zoals een wasmachine);

  • De vele videos met ludieke stunts, onder de slogan ‘alles voor een glimlach’;

  • De manier waarop producten worden aangeprezen, vanuit de ervaringen van de gebruiker;

  • De vele verhalen op hun blog over positieve klantervaringen van anderen.

Zo zijn er oneindig veel manieren om een band te scheppen met je klanten. Veel mensen zoeken immers niet naar productnamen, maar eerder naar consumentenervaringen van elektronica, reviews van gezondheidsproducten, of wellicht naar videos die productgebruik tonen. Zo groeit de connectie met het product, en direct ook met het merk dat u naar voren probeert te brengen.

Vragen van klanten beantwoorden

De meeste vragen over producten worden door mensen in Google ingetypt. Hier ligt een mooie kans om de klanten van directe concurrenten af te snoepen. Wanneer je bijvoorbeeld een webwinkel in VR-brillen begint, is het niet onlogisch dat jou klanten vragen intypen als:

 

“Wat is de beste VR bril op dit moment?”

“Welke VR bril is beter, de Samsung Gear of de Oculus Rift?”

“Welk model VR brillen zijn het meest comfortabel?”

 

Uiteraard is het niet mogelijk dit soort vragen te verwerken in productpaginas. Dus rest als enig alternatief het SEO blog. Bovendien kan de vraag breder worden getrokken, waarbij verschillende modellen VR-brillen worden vergeleken. Natuurlijk kan hierbij worden verwezen naar de producten in de webshop.

Bloggen maakt het gemakkelijk om content te maken die aansluit bij de vragen die klanten hebben over producten. Het is de digitale versie van vragen beantwoorden van klanten die een winkel binnenlopen. Waarom zouden webwinkels deze vorm van extra service ook niet kunnen aanbieden?

Uw SEO Blog Strategie Uiteenzetten

In de wereld van content marketing trekt u klanten aan door hun problemen op te lossen. Door geïnteresseerde mensen bewust te maken van uw producten en diensten, wordt het mogelijk om een gericht plan op te stellen om uw verkoopcijfers te doen groeien.

Hier alvast enkele tips om te beginnen met uw blogartikelen:

  1. Keyword Onderzoek: Begrijp de onderwerpen waarnaar gezocht wordt;

  2. Trendsetting: Volg de nieuwste trends en schrijf hierover;

  3. Klantervaringen: Zorg voor sociale interactie en laat de klant centraal staan;

  4. Branding: Zorg voor een persoonlijk geluid en forceer geen artikelen;

  5. Productverhalen: Vertel over producten zoals u vrienden iets zou aanbevelen!

Conclusie

Uiteraard is het een enorme klus om grote hoeveelheden content te creeëren op uw blog, terwijl u een webshop aan het runnen bent. Maar de investering boort wel een grote groep nieuwe klanten aan, die u anders zou mislopen. Huur desnoods een freelancer of student in om voor u te schrijven, maar start vandaag nog met uw SEO artikelen, om uzelf én uw klanten te helpen!

Welke is aan te bevelen